پروازهای اروپایی به تهران لغو شد؛ احتمال تحریم جمهوری اسلامی پس از سقوط هواپیمای اوکراینی

0
261

به دنبال قوت گرفتن احتمال ساقط شدن هواپیمای اوکراینی با پدافند موشکی جمهوری اسلامی و نگرانی‌ها از ناامن بودن آسمان این کشور، شرکت‌های عمده هواپیمایی اروپا پروازهای خود به ایران یا برفرار این کشور را لغو کردند.

شرکت بزرگ هواپیمایی لوفتهانزا، روز جمعه اعلام کرد که به دلیل وضعیت نامعلوم امنیتی در اطراف فرودگاه بین‌المللی تهران، این شرکت پروازهای خود به مقصد پایتخت ایران را تا روز بیستم ژانویه لغو خواهد کرد.

پیشتر یک هواپیمای شرکت لوفتهانزا در روز پنج‌شنبه در مسیر فرانکفورت به تهران، پس از توقف در پایتخت رومانی به اتریش تغییر مسیر داد.

شرکت اتریش ایرلاینز نیز بر اساس آخرین گزارش‌های رسیده به این شرکت درباره وضعیت امنیتی آسمان ایران، پرواز هواپیمای خود در روز جمعه را لغو کرد.

آژانس حمل و نقل سوئد نیز اعلام کرد که تمامی پروازهای شرکت‌های هوایی از ایران به سوئد تا اطلاع ثانوی لغو شده است.

پیشتر به دنبال خروج آمریکا از برجام پروازهای ایرفرانس و بریتیش ایرویز به ایران متوقف شد، اما این دو شرکت نسبت به پرواز دیگر هواپیماهای خود بر فراز ایران هشدار داده‌اند.

پروازهای شرکت‌های هواپیمایی روسیه و اوکراین نیز از روز پنج‌شنبه بر فراز ایران متوقف شده است.

در فاصله کمی پس از حمله موشکی جمهوری اسلامی به پایگاه‌های آمریکا در عراق، هواپیمای مسافربری شرکت اوکراین اینترنشنال بامداد چهارشنبه ٨ ژانویه، چند دقیقه پس از بلند شدن از فرودگاه تهران، در حومه پایتخت سقوط کرد.

در حالی که ۶٣ نفر از ١٧۶ قربانی این حادثه شهروند کانادا بودند، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا اعلام کرد که بر اساس اطلاعات «منابع متعدد»، سقوط این هواپیما بر اثر اصابت یک موشک زمین به هوای ایران حکایت می‌کند.  

استف بلوک، وزیر امورخارجه هلند روز جمعه در بروکسل به خبرنگاران گفت که به احتمال قوی جمهوری اسلامی هواپیمای اوکراینی را با موشک ساقط کرده است.

او در پاسخ به پرسشی درباره مجازات جمهوری اسلامی در این زمینه گفت که تصمیم‌گیری اتحادیه اروپا برای تحریم جمهوری اسلامی به رفتار این کشور بستگی دارد.

همزما اتحادیه اروپا نیز خواستار یک تحقیقات مستقل و معتبر شده است.

ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه نیز، روز جمعه، در واکنش به سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در ایران، ضمن اعلام آمادگی فرانسه برای در اختیار قرار دادن کارشناسی‌های لازم به جمهوری اسلامی، خواستار «حداکثر شفافیت در کوتاه‌ترین زمان» شد.

وزیر امورخارجه فرانسه در گفت‌وگو با ارته‌ال، گفت که پیش از هرگونه گمانه‌زنی و اعلام موضع، باید حقیقت در این باره روشن شود. او تاکید کرد که اگر مقام‌های جمهوری اسلامی درخواست کنند، فرانسه حاضر است که در زمینه تحقیقات درباره علت سقوط این هواپیما مشارکت کند.

پیشتر کارشناسان فرانسوی گفته بودند که پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به دو پایگاه آمریکا در عراق، دفاع ضدهوائی جمهوری اسلامی در حالت آماده‌باش کامل بود. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، نیز بر احتمال سقوط این هواپیما بر اثر یک «اشتباه» تاکید کرد.

رادیوفرانسه گزارش داد؛ اما جمهوری اسلامی این اظهارات را رد کرده و علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری، در آخرین اعلام نظر خود در روز جمعه پس از پایان جلسه ویژه بررسی علل سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، در جمع خبرنگاران گفت: «هرگونه اظهارنظر درخصوص اصابت موشک کاری غیرکارشناسی است و دلیل سقوط بعداز بازگشایی جعبه سیاه مشخص می‌شود.»