پرسش بی سابقه دولت لبنان از جمهوری اسلامی در پی اظهارات رحیم صفوی

0
131

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان؛ روزنامه لبنانی المستقبل نوشت: پرزیدنت میشل سلیمان رییس جمهوری لبنان خواهان ادای توضیح از سوی رژیم ایران درباره این اظهارات صفوی شده است وی خواسته بداند آیا این سخنان موضع شخصی این فرد است یا دیدگاه واقعی رژیم و دولت ایران؟

سرلشگر یحیی رحیم صفوی در مراسمی به مناسبت سالگرد عملیات آزاد سازی خرمشهر در سال ۱۳۶۱، ضمن ستایش از قدرت سیاسی و نظامی ایران، از رژیم اسد و سیاست جمهوری اسلامی در قبال سوریه دفاع کرده است. صفوی گفته مرزهای دفاعی ایران، نه شلمچه بلکه جنوب لبنان است. به گفته صفوی این سومین باری است که قدرت نفوذ ایران تا دریای مدیترانه گسترده شده است.

در همین رابطه دو نماینده پارلمان لبنان همزمان با سکوت در برابر مداخلات علنی کشورهای غربی، از سخنان اخیر سردار یحیی رحیم صفوی فرمانده پیشین سپاه درباره امتداد مرزهای ایران تا لبنان انتقاد کردند.

“محمد کباره” نماینده غرابگرای پارلمان و عضو فراکسیون المستقبل (به رهبری حریری) ضمن سکوت درباره مداخلات آمریکا و عربستان سعودی به سخنان صفوی اعتراض کرد.

وی اضافه کرد در ادامه گفت: بله، ژنرال یحیی رحیم صفوی اعلام کرد که مرزهای غربی ایران در مرز عراق نیست بلکه این مرز به جنوب لبنان می رسد.

 این نماینده لبنانی ادامه داد: از دولت لبنان انتظار می رود سفیر ایران در بیروت را احضار و مخالفت لبنان با سخنان صفوی را اعلام کند. دولت لبنان باید در واکنش به سخنان صفوی، یادداشت اعتراض آمیزی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب ارسال کند.

 کباره تاکید کرد: دولت لبنان باید این اقدام را انجام دهد تا اسرائیل نتواند با استفاده از اظهارات مقامات ایرانی در خاک لبنان، به مقابله با ایران بپردازد.

 وی افزود: امپراتوری ایران خواهان اشغال ساحل لبنان است و ما چقدر درباره خطر ایران برای نفت و منابع طبیعی لبنان هشدار بدهیم.

 “نعمت الله ابی نصر” دیگر نماینده پارلمان لبنان و عضو فراکسیون تغییر و اصلاح (به رهبری میشل عون هم پیمان حزب الله لبنان) نیز در این باره گفت: این برای بار دوم است که از ژنرال ایرانی یحیی رحیم صفوی سخنان تحریک آمیز و ناقض حاکمیت لبنان مطرح می شود.

 وی افزود: لبنان بر استقلال و آزادی تصمیم گیری و حاکمیت بر سرزمینش پافشاری می کند. لبنان از بهترین روابط با ایران استقبال می کند ولی نمی پذیرد که خاکش در جنوب یا بیروت مرزهای دفاعی ایران باشد. این همان موضوعی بود که ما در روابطمان با سوریه از آن شکوه می کردیم.

 ابونصر از صفوی خواست حرف خود را پس بگیرد و آن را “اشتباه در بیان مطالب” اعلام کند.