پرزیدنت ترامپ «وضعیت اضطراری ملی» علیه جمهوری اسلامی را تمدید کرد

0
178

کاخ سفید آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که پرزیدنت دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده بار دیگر «وضعیت اضطراری ملی» در برابر جمهوری اسلامی را تمدید کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه دوشنبه شب ۲۱ اسفند خاطرنشان کرد که وضعیت اضطراری ملی درباره جمهوری اسلامی باید بعد از ۱۵ مارس سال ۲۰۱۸ نیز ادامه پیدا کنند.

رؤسای جمهوری آمریکا فرمان وضعیت اضطراری ملی را علیه کشور یا گروه‌هایی صادر می‌کنند که یک تهدید غیرمعمول یا فوق العاده علیه امنیت ملی ایالات متحده محسوب می‌شوند این فرمان از دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون در سال ۱۹۹۵ علیه جمهوری اسلامی صادر شد و روسای جمهوری بعدی به طور متوالی آن را تمدید کرده اند.

اعتبار فرمان‌های اجرایی که در چارچوب قانون وضعیت اضطراری ملی علیه دیگر کشورها صادر می‌شوند، در صورت عدم تمدید آن توسط رئیس جمهوری وقت ساقط می‌شود.

در حال حاضر ۳۱ فرمان وضعیت اضطراری ملی همچنان فعال هستند که قدیمی‌ترین آنها فرمان جیمی کارتر رئیس جمهوری اسبق آمریکا در مورد جمهوری اسلامی است، که ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ و پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران صادر شد.

اشاره به برجام

رئیس جمهوری ایالات متحده ضمن صدور بیانیه درباره تمدید فرمان «وضعیت اضطراری ملی» به توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی و جامعه جهانی نیز اشاره کرده است.

در بخشی از بیانیه کاخ سفید نوشته شده، رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران ذیل توافق هسته‌ای صورت گرفته و هرچند که این اقدامات به منزله تغییری محسوس در موضع‌گیری‌های تحریمی ما به شمار می‌روند اما تحریم‌های جامع غیرهسته‌ای آمریکا علیه جمهوری اسلامی همچنان پابرجا هستند.

رئیس جمهوری ایالات متحده در بخش دیگری از این بیانیه به برنامه موشکی جمهوری اسلامی و حمایت از گروه های تروریستی اشاره کرده است. در این بیانیه آمده است: اقدامات و سیاست‌های حکومت جمهوری اسلامی، از جمله اقدام این کشور در توسعه موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم بین‌المللی و نقض حقوق بشر، تهدیدی غیرعادی و فوق‌العاده علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده به شمار می‌آیند.

از زمان روی کار آمدن دولت پرزیدنت ترامپ فشارها بر جمهوری اسلامی  برای برنامه موشکی، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر افزایش یافته است.

پرزیدنت ترامپ مهرماه، بار دیگر پایبندی جمهوری اسلامی به برجام را گواهی نکرد و افزود که اگر جامعه جهانی تن به تغییراتی که آمریکا برای پر کردن خلاء های برجام تن ندهد، واشنگتن از آن خارج می شود.

ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی را به نقض برجام از طریق آزمایش موشکی متهم می کند. دولت ترامپ می گوید براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، جمهوری اسلامی از آزمایش موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده است.

در یکسال اخیر جمهوری اسلامی چند آزمایش موشکی داشته است. جمهوری اسلامی می گوید برنامه موشکی جمهوری اسلامی جنبه دفاعی دارد اما نمونه هایی از موشک و تجهیزات مربوطه ساخت جمهوری اسلامی در اختیار برخی گروه ها از جمله حوثی های یمن و حزب الله لبنان مشاهده شده است.