پرزیدنت ترامپ: مطمئن نیستم رهبران جمهوری اسلامی حاکم برایران برای مردم‌ ایران اهمیتی قائل باشند

0
222

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در مورد وضعیت تنش‌ها با جمهوری اسلامی گفت که مطمئن نیست رهبران ایران به فکر مردم آن کشور باشند.

پرزیدنت ترامپ روز چهارشنبه پنجم تیرماه پیش از ترک کاخ سفید و حرکت به سمت اوزاکا برای حضور در جلسه سران گروه ۲۰ در ژاپن به خبرنگاران گفت: «جمهوری اسلامی هر کاری دلش می‌خواهد بکند. اصلا مهم نیست. من وقت بسیار زیادی دارم. ولی کشور آن‌ها تحت فشار شدید اقتصادی است و اوضاع اقتصادیش فاجعه‌آمیز است.»

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «آنها می‌توانند این مشکل را به سرعت حل کنند یا این که بگذارند حل آن ده سال طول بکشد. آنها هرکاری که بخواهند بکنند، من آماده‌ام و به اندازه کافی هم زمان در اختیار دارم. ولی در همین حال، آن‌ها باید تحت تحریم‌های بسیار سنگینی که علیه‌شان اعمال شده زندگی کنند. ولی [رهبران] جمهوری اسلامی باید کارِ درست را برای مردم خود انجام دهند. مشکل این جا است که … من مطمئن نیستم رهبران [جمهوری اسلامی] برای مردم‌شان اهمیتی قائل باشند. اگر آنها [چنین اهمیتی قائل باشند] توافق خواهند کرد. اما اگر نباشند، پس فقط دارند به خودشان فکر می‌کنند و در آن صورت خودخواه و ابله هستند.»

پرزیدنت ترامپ روز چهارشنبه همچنین گفت که به دنبال جنگ با جمهوری اسلامی نیست؛ اما اگر چنین اتفاقی بیافتد، ایالات متحده در موضع بسیار قدرتمندی قرار دارد.

رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ در گفتگویی تلفنی با شبکه فاکس، در پاسخ به پرسشی درباره «جنگ احتمالی با جمهوری اسلامی» گفت: «امیدوارم که این طور نشود. اما اگر چنین اتفاقی بیافتد ما در موضع بسیار قدرتمندی قرار خواهیم داشت.»

وی افزود: «من نمی‌گویم که نیروی زمینی اعزام می‌کنیم. من نمی‌گویم که یک میلیون سرباز [به آنجا] می‌فرستیم. من فقط می‌گویم اگر اتفاقی بیافتد، این [درگیری] زیاد طول نخواهد کشید.»

رئیس جمهوری آمریکا درباره ماجرای سرنگونی پهپاد ایالات متحده توسط جمهوری اسلامی هم گفت: «با آنها خوب بودم و تصمیم گرفتم کاری نکنم و تصمیم گرفتم آن همه ایرانی را نکشم. من ایرانی‌های زیادی را می‌شناسم و ایرانی‌ها را خیلی دوست دارم و این مسئله در آن تصمیم مؤثر بود.»

پرزیدنت ترامپ همچنین در مورد وضعیت کنونی جمهوری اسلامی گفت: «من فکر نمی‌کنم که آنها رهبران هوشمندی داشته باشند… وضعیت‌شان را ببینید. اقتصادشان در حال فروپاشی است. مردم غذا ندارند و در خیابان‌ها دست به تظاهرات زده‌اند. نرخ تورم سرسام‌آور است.»

به گزارش صدای آمریکا؛ پیش از این، پرزیدنت ترامپ روز سه‌شنبه در کاخ سفید برای دقایقی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. او در مورد توئیت‌های صبح امروز درباره ایران و پیام آن، گفت: «پیام این است: وقتی آماده‌اند باید به ما اطلاع دهند. وقتی آماده‌اند، به ما اطلاع دهند. به همین سادگی. … برای هر اقدامی که [جمهوری اسلامی] بخواهد انجام بدهد، آماده‌ام.»