پرزیدنت ترامپ در گردهمایی یهودیان جمهوریخواه: جمهوری اسلامی پشت ۱۴ درگیری خطرناک منطقه بود

0
225

رئیس جمهوری ایالات متحده در یک نشست در لاس وگاس گفت جمهوری اسلامی پشت بسیاری از «درگیری‌های خطرناک» منطقه خاورمیانه بوده و او به همین دلیل ایالات متحده را از توافق هسته‌ای موسوم به برجام خارج کرد.

پرزیدنت دونالد ترامپ عصر شنبه ۱۷ فرودین در گردهمایی سالانه «ائتلاف یهودیان جمهوریخواه» در لاس وگاس در ایالت نوادا سخنرانی کرد. وی در بخشی از سخنرانی یکساعته خود، به جمهوری اسلامی و سابقه «جمهوری اسلامی» در بی‌ثبات سازی در خاورمیانه اشاره کرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «من سال پیش تصمیم گرفتم از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی که یک‌جانبه و خطرناک و فاجعه بار بود خارج شوم. آنها می خواهند اسرائیل را بکشند و نابود کنند.»

وی سپس با اشاره به یک معترض که ابتدای مراسم از سالن خارج شد، گفت: «شاید شما بتوانید برای آن جوانی که از اینجا خارج شد، توضیح دهید که چطور یک کشور در حالیکه شعار مرگ بر اسرائیل می‌داد توافق امضا می کرد.»

رئیس جمهوری آمریکا سپس گفت: «ما اکنون سخت‌ترین تحریم‌های که وجود داشته را علیه دیکتاتوری جمهوری اسلامی اعمال کردیم و جمهوری اسلامی دیگر آن کشوری نیست که پیش از به قدرت رسیدن من بود.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین افزود: «وقتی من به ریاست جمهوری رسیدم، در یکی از جلسات وزارت دفاع در پنتاگون با حضور ژنرال‌ها و آدم‌های بزرگ شرکت کردم. خواستم گزارشی درباره جمهوری اسلامی بشنوم. در ۱۴ منطقه مختلف که درگیری‌های خطرناکی در آن در جریان بود، جمهوری اسلامی پشت قضیه بود یا اینکه آنها در این مناطق مزدور، پول یا سربازهای خودشان را در سرتاسر خاورمیانه داشتند. الان ماجرا فرق کرده است. الان در خیابان‌های جمهوری اسلامی اعتراض است و پول کمی وارد کشورشان می‌شود. خیلی چیزها فرق کرده است.»

به گزارش صدای آمریکا؛ اظهارات رئیس جمهوری ایالات متحده در حالی است که روزنامه وال استريت ژورنال و رویترز جمعه شب گزارش دادند که دولت پرزیدنت ترامپ قصد دارد نام سپاه پاسداران را در ليست سازمانهاى تروريستى قرار دهد. این نخستین بار است که ایالات متحده واحد نظامی یک دولت را به عنوان یک گروه تروریستی است.