پرزیدنت ترامپ: خواهیم دید که آیا جمهوری اسلامی با حملات به عربستان ارتباط دارد یا نه

0
170

رئیس جمهوری ایالات متحده با تردید به ادعای جمهوری اسلامی درباره نقش نداشتن در حملات به پالایشگاه‌های عربستان، یادآور شد که تهران یکبار درباره سرنگونی پهپاد آمریکا «دروغ بسیار بزرگی» گفته بود.

پرزیدنت دونالد ترامپ صبح دوشنبه ۲۵ شهریور در توئیتر خود نوشت: «به یاد دارید وقتی که جمهوری اسلامی پهپاد [آمریکایی] را سرنگون کرد، آگاهانه گفت که این پهپاد داخل حریم [هوایی]‌ آنها بود؛ در حالی که اصلا نزدیک آنجا هم نبود. با این که آنها می‌دانستند این داستان دروغ بسیار بزرگی است، به شدت بر روی آن تاکید کردند. حالا، آنها می‌گویند که ارتباطی با حمله به عربستان سعودی نداشته‌اند. خواهیم دید.»

روز شنبه اعلام شد که حدود ۱۰ پهپاد به تاسیسات «بقیق» و «خریص» متعلق به شرکت نفت دولتی «آرامکو» در شرق عربستان حمله کرده اند.

مایک پمپئو، تهران را پشت این حملات دانست و عصر شنبه ۲۳ شهریور در توئیتر رسمی خود نوشت در حالی که روحانی و ظریف تظاهر به دیپلماسی می‌کنند، تهران پشت نزدیک به ۱۰۰ حمله به عربستان سعودی است.

وی در این توئیت افزود که با وجود همه درخواست‌ها برای کاهش تنش، جمهوری اسلامی حالا یک حمله بی‌سابقه را علیه عرضه انرژی جهان انجام داده است و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که حملات از سوی یمن باشد.

​یک سخنگوی گروه حوثی‌های یمن، که مورد حمایت جمهوری اسلامی است، پیشتر اعلام کرده بود که این حملات توسط این گروه شیعه انجام شده است.

به گزارش صدای آمریکا؛ با این منابع اطلاعاتی آمریکا می گویند این حمله با دست کم ۱۰ موشک کروز و ۲۰ پهپاد از ایران یا عراق صورت گرفته است. دولت عراق روز یکشنبه هرگونه حمله از خاک خود را تکذیب کرد.