پرزیدنت ترامپ خطاب به اوپک: همین حالا قیمت نفت را کاهش دهید!

0
178

رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر اوپک، سازمان کشورها ی صادر کننده نفت را متهم کرد که با کاهش تولید موجب بالا رفتن قیمت نفت در بازارهای جهانی شده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ از اوپک خواسته است هرچه زودتر با افزایش تولید نفت مانع از افزایش قیمت این کالا در بازارهای جهانی بشوند.

در توئیتر، چهارشنبه شب آقای ترامپ از اوپک به عنوان یک سازمان انحصاری نام برده شده که سبب افزایش قیمتها شده در حالی که آمریکا از اکثر اعضای این سازمان دفاع می کند.این باید یک جاده دو طرفه باشد. وی نوشت: «همین حالا قیمت را کاهش دهید!»

در روزهای اخیر پرزیدنت ترامپ بارها نگرانی خود را از گرانی نفت نشان داده است. پیش از این، رئیس‌جمهور آمریکا از عربستان خواست برای مقابله با آنچه او «ناآرامی و اختلال در ایران و ونزوئلا» نامید، روزانه دو میلیون بشکه نفت بیشتر تولید کند.

پرزیدنت دونالد ترامپ جمعه گذشته در توئیتر خود خبر داد که پادشاه عربستان سعودی با درخواست او برای افزایش تولید نفت به اندازه دو میلیون بشکه موافقت کرده است.

پادشاه سعودی به رئیس جمهوری آمریکا اطمینان داده است در صورت نیاز بازارآماده است دو میلیون بشکه نفت اضافی وارد بازار کند تا بتوان جبران کمبود نفت ناشی از تحریم جمهوری اسلامی و ونروئلا را جبران کند.

پرزیدنت به جزئیات بیشتری درباره جمهوری اسلامی و ونزوئلا اشاره نکرد. جمهوری اسلامی در شش ماه اخیر شاهد افزایش اعتراضات بوده و ونزوئلا نیز با بحران های اقتصادی روبرو است.

از سوی دیگر، با خروج ایالات متحده از توافق هسته ای جمهوری اسلامی، پیش بینی می شود پرزیدنت ترامپ تحریم های هسته ای جمهوری اسلامی را در نوامبر بازگرداند که بخش اصلی آن ممنوعیت خرید نفت و گاز از جمهوری اسلامی است. هم اکنون برخی متحدان آمریکا اعلام کرده اند در صورت برگشت تحریمها، نفت خود را از منابعی غیر از جمهوری اسلامی تامین خواهند کرد.

رویترز در گزارش خود نوشت، پرزیدنت ترامپ در همان حال که از اوپک انتقاد دارد، با اعمال فشار بر متحدان اروپائی و آسیائی از آنها می خواهد نفت ایران را نخرند.

افزایش قیمت نفت در حالی است که برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ قیمت نفت به ۸۰ دلار رسیده است. افزایش قیمت نفت باعث شد مصرف کنندگان عمده نظیر ایالات متحده نگرانی خود را از افزایش قیمت نفت مطرح کنند.

اوپک و گروهی از کشورهای تولیدکننده نفت غیراوپک شنبه گذشته توافق کردند که تولید نفت خود را به میزان ۱۰۰ در ۱۰۰ که قبلا توافق کرده بودند، برسانند.

افزایش تولید نفت عربستان پس از آن صورت می گیرد که آمریکا از ریاض و برخی دیگر از اعضای اوپک خواست کاهش تولید نفت جمهوری اسلامی به موجب بازگشت تحریم های آمریکا را جبران کنند.

صدای آمریکا گزارش داد؛ رویترز به نقل از منابع خود می گوید ایران از افزایش تولید نفت عربستان خشمگین است و این حجم افزایش تولید، دیگر اعضای اوپک را متعجب ساخته است.