پرزیدنت ترامپ: جلوی جاه‌طلبی‌های اتمی جمهوری اسلامی را همراه با دیگر کشورها یا بدون آنها خواهیم گرفت

0
171

رئیس جمهوری آمریکا در نشست خبری خود پیش از ترک اجلاس گروه هفت و سفر به سنگاپور، در یک نشست خبری، مهم ترین زمینه‌های بحث و تبادل نظر در اجلاس سران کشورهای صنعتی، موسوم به گروه هفت را شرح داد.

پرزیدنت ترامپ شنبه ۱۹ خرداد به خبرنگاران گفت که گرچه کشورهای گروه هفت، قدرت‌های صنعتی جهان، بر مهار برنامه اتمی جمهوری اسلامی تاکید گذاشته‌اند، اما اگر لازم باشد آمریکا بدون آنها هم به این هدف خواهد رسید.

او گفت: «به طیف وسیعی از تهدیدها علیه امنیت ملی پرداخته شد؛ از جمله تهدید از سوی جمهوری اسلامی. کشورهای جی هفت متعهد به مهار جاه طلبی‌های اتمی جمهوری اسلامی هستند. این جاه طلبی‌ها با آنها یا بدون آنها مهار خواهد شد. همچنین تلاش برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی و آنهایی که این تفکر مرگبار را ترویج می‌کنند.»

پرزیدنت ترامپ همچنین سفر به سنگاپور برای ملاقات با رهبر کره شمالی را ماموریت برای صلح توصیف کرد و گفت: «من چند لحظه دیگر عازم سنگاپور هستم. من به ماموریت صلح می روم. قلب میلیون‌ها نفر از سراسر جهان با قلب من همراه است. باید به غیراتمی ساختن برسیم. باید در مدت کوتاهی کره شمالی کشوری فوق العاده شود. ما از همکاری کره شمالی قدردانی می‌کنیم. آنها به خوبی با ما همکاری کردند. تا این جا همه چیز خوب پیش رفته است. باید دید چه رخ می‌دهد. »

رئیس جمهوری آمریکا ملاقات با رهبر کره شمالی را گامی مثبت برای مردم آن کشورخواند و گفت: «من مطمئن هستم و احساس می کنم کیم جونگ اون می خواهد کاری بزرگ برای مردم کشورش انجام دهد. او فرصت این عمل را دارد. اما فرصتی نیست که تکرار شود. من واقعا معتقدم او می‌خواهد کاری مثبت انجام دهد برای مردمش، برای خودش و خانواده اش.»

پرزیدنت ترامپ در بخش دیگری از سخنانش تاکید‌های خود در مورد تجارت عادلانه در مذاکرات گروه هفت را بازگو کرد و گفت: «موضوع تجارت در صدر دستور جلسه بود. موضوع مهمی است زیرا برای دهه‌ها از آمریکا سوء استفاده شده است. دیگر نمی توانیم این گونه ادامه دهیم. ما بحث‌های سازنده‌ای درباره تجارت عادلانه و متقابل، یعنی همسان، داشتیم. دیگر کشوری نمی‌تواند از ما ۲۷۰ درصد تعرفه بگیرد، اما ما از آنها هیچ درصدی تعرفه نگیریم.»

او اضافه کرد: «من اظهارات و مطالب زیادی را برای روشنگری ایراد کردم. ما می‌خواهیم و انتظار داریم کشورهای دیگر برای صادرات آمریکا، دسترسی عادلانه به بازار را فراهم کنند. ما هر اقدامی را که برای محافظت از صنایع آمریکا و کارگران آمریکایی لازم باشد انجام خواهیم داد.»

به گزارش صدای آمریکا؛ پرزیدنت ترامپ معتقد است، گرچه روابط تجاری کشورهای جهان با آمریکا بسیار ناعادلانه بوده است، اما تغییر وضعیت کار دشواری نخواهد بود.