پرزیدنت ترامپ: برهم زدن آن توافق اتمی بد، جمهوری اسلامی را به دردسر انداخته است

0
210

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه ۱۲ دی ماه در پایان جلسه کابینه در کاخ سفید به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد و در مورد خروج نیروهای آمریکا از سوریه و این که برخی می‌گویند «باعث تقویت جمهوری اسلامی و سوریه می‌شود» گفت: «جمهوری اسلامی به دلیل سیاست‌های من عوض شده و حالا مشکلات زیادی دارد.»

پرزیدنت ترامپ گفت: «حضور ما در سوریه و پاکسازی داعش به نفع جمهوری اسلامی و روسیه بود. وقتی ما داعش را کنار می‌زنیم، این جمهوری اسلامی و روسیه هستند که از آن نفع می‌برند. اتفاقا از این که ما برویم خوشحال نیستند؛ چرا که دیگر کار خودشان است که با داعش بجنگند.»

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «بگذارید بروند و خودشان با داعش درگیر شوند. دلیل ندارد ما آنجا هزینه کنیم. این پول باید بیاید و در کشور ما خرج شود.»

تصمیم پرزیدنت ترامپ برای خروج از سوریه، با انتقاد برخی از سیاستمداران جمهوری‌خواه همراه شد. این انتقادها مبتنی بر این بود که «کردهایی که متحد آمریکا در جنگ علیه داعش در سوریه هستند، حالا بی دفاع خواهند بود.»

پرزیدنت ترامپ روز چهارشنبه گفت: «کردها همراه ما هستند. من از این که همان نفت کم خودشان را به جمهوری اسلامی می‌فروشند خرسند نبودم، ولی وقتی ما در کنار آن‌ها هستیم، خیلی مبارزان بهتری در میدان نبرد هستند. ما در هر حالتی خواهان حمایت و حفظ کردها هستیم.»

«توافق بد اتمی با جمهوری اسلامی»

پرزیدنت ترامپ گفت: «حالا بگذارید به جمهوری اسلامی بپردازیم. جمهوری اسلامی نسبت به زمانی است که من سر کار آمدم، کشور بسیار متفاوتی است. وقتی من آمدم به همراه ژنرال های نظامی در اتاقی که اوضاع خاورمیانه را رصد می‌کرد، در هر جایی که درگیری بود، دلیل آن جمهوری اسلامی بود. و من با خودم گفتم به یمن نگاه کنید یا سوریه، عربستان سعودی هم تحت محاصره بود. اصولا جمهوری اسلامی یمن را به خاطر مرز طولانی که با عربستان دارد، می‌خواستند.»

پرزیدنت ترامپ گفت: «فکر کردم چطور می شود جلوی این‌ها را که این قدر پول دارند، گرفت؟ فقط پرزیدنت اوباما ۱۵۰ میلیارد دلار پول نقد به آنها داده بود که من هنوز دارم فکر می‌کنم چطور این کار را کردند. با هواپیما از پنج کشور مختلف پول نقد آوردند، می‌دانید چرا؟ چون در داخل آمریکا این قدر موجودی پول نقد نداشتیم. با همه این‌ها، کاری که من کردم، از بین بردن توافق بد اتمی با جمهوری اسلامی بود. گفتنی است اگر [آن توافق] را کنار نگذاشته بودیم، این حق قانونی را به جمهوری اسلامی می داد که تا هشت سال دیگر بمب اتمی بسازد.»

وی افزود: «جمهوری اسلامی دیگر آن کشور نیست. جمهوری اسلامی دارد نیروهایش را از سوریه و یمن خارج می‌کند. برای جمهوری اسلامی حالا بحث بقا مطرح است. جمهوری اسلامی قدرتی در خاورمیانه بود و قصدشان این بود که کل خاورمیانه را بگیرند و اسرائیل را هم از بین ببرند. ولی جمهوری اسلامی حالا کشوری متفاوت است. هر هفته در شهرهای مختلف شاهد تظاهرات هستند، که از قبل خیلی بیشتر شده است. به دلیل کارهای ما، ارزش پول ملی‌شان در حال سقوط است و خیلی خبرهای بد برای آن‌ها در راه است. کارهای مالی که ما با جمهوری اسلامی کرده‌ایم، آنها را حسابی گرفتار کرده است.»

به گزارش صدای آمریکا؛ رئیس جمهوری آمریکا گفت: «البته من می‌خواهم با جمهوری اسلامی مذاکره کنم، ولی فکر کنم هنوز برای آن آماده نیستند، اما به آنجا هم خواهند رسید. دو سال پیش جمهوری اسلامی می توانست کل خاورمیانه را بگیرد و بعد به دلیل آن توافق اتمی مضحک هم، هر قدر بخواهند بمب اتمی بسازند. جمهوری اسلامی نسبت به ۱۹ ماه پیش، خیلی وضعیت متفاوتی دارد.»