پرزیدنت ترامپ: آماده ملاقات با روحانی و مقامات جمهوری اسلامی بدون هیچ پیش‌شرطی هستم

0
156

رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست خبری با نخست وزیر ایتالیا بار دیگر به فشار بر جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت او آماده ملاقات با رهبران ایران برای رسیدن به یک توافق «درست و سازنده» است.

روز دوشنبه عصر به وقت واشنگتن پرزیدنت دونالد ترامپ میزبان جوزپه کونته نخست وزیر جدید ایتالیا بعد از دیدار کاری، در یک نشست خبری شرکت کردند.

در بخشی از این نشست خبری، رئیس جمهوری آمریکا در ادامه بحث درباره مبارزه با تروریسم، به جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: ما اجازه نمی دهیم که جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای برسد.

خبرنگاری از پرزیدنت ترامپ درباره ملاقات احتمالی با حسن روحانی رئیس جمهوری جمهوری اسلامی گفت، ما آماده ملاقات با هر کسی هستم. نمی دانم آنها بخواهند. بخصوص که اکنون وضع شان خوب نیست. ولی در نهایت باید بیایند.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: من برای ملاقات آماده هستم اما ملاقات کافی نیست. قرار نیست مثل برجام کاغذ سیاه کنیم. آن یک توافق بد بود که از آن خارج شدیم. من حاضرم بدون پیش شرط مذاکره کنم تا یک توافق خوب به دست بیاوریم.

اشاره رئیس جمهوری آمریکا به جمهوری اسلامی در حالی است که پیش از این نشست، برخی تحلیلگران گفته بودند احتمالا بخشی از مذاکرات دو رهبر آمریکا و ایتالیا، درباره واردات نفت از جمهوری اسلامی باشد.

ایتالیا بزرگترین خریدار نفت جمهوری اسلامی در اروپا و اولین شریک تجاری جمهوری اسلامی در اتحادیه اروپاست، اما مقدمات برقراری دور اول تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی که تا هفت روز دیگر آغاز می شود، ادامه مبادلات بانکی و بازرگانی در این سطح را با مشکل بزرگی روبرو کرده است.

پانزده ماه پیش پرزیدنت ترامپ در واشنگتن میزبان «پائولو جنتیلونی» نخست وزیر سابق ایتالیا نیز درباره جمهوری اسلامی گفت: جمهوری اسلامی در حال اقدامات نامناسبی است. من از قبل گفته ام، این توافق خوب نبود. ما توافق جمهوری اسلامی را در حال بررسی داریم تا ببینیم جمهوری اسلامی چه تخلفاتی داشته است. در آینده درباره اش صحبت می کنیم.

به گزارش صدای آمریکا؛ کمی بعد از این سخنان پرزیدنت ترامپ آمریکا را از برجام خارج کرد و قرار است دو دور تحریم های هسته ای جمهوری اسلامی که صادرات نفت و گاز این کشور را هدف می گیرد، از نو باز گردد.