پرده برداری اسرائیل از شبکه تونل‌های زیرزمینی حزب‌الله در جنوب لبنان

0
236

مرکز اسرائیلی «ALMA» در گزارشی آورده که حزب‌الله شبکه‌ای از تونل‌های زیرزمینی برای ارتباط میان بیروت و منطقه بقاع با جنوب لبنان ایجاد کرده است.

در این گزارش که با عنوان «سرزمین تونل‌ها» منتشر شده، آمده است: «حزب‌الله پس از پایان منازعه نظامی در سال 2006 با کمک جمهوری اسلامی و کره‌شمالی به احداث این تونل‌ها اقدام کرد.»

شبکه تونل‌های حزب‌الله طبق گزارش مرکز آلما

این گزارش اشاره کرده که پروژه تونل‌های زیرزمینی حزب‌الله بسیار گسترده‌تر از تونل‌های گروه حماس در غزه است. بنا به این گزارش، طول شبکه تونل‌های حزب‌الله صدها کیلومتر بوده و تنها یکی از این تونل‌ها میان بیروت و صیدا به طول 45 کیلومتر است.

طبق این گزارش، تونل‌های حزب‌الله به اندازه‌ای عریض هستند که توانایی جابجایی خودروهای نظامی و نیروهای این گروه از طریق آنها امکان‌پذیر است.

العربیه نوشت؛ این گزارش اسرائیلی افزوده که جابجایی خودروهای نظامی حزب‌الله از طریق شبکه تونل‌های زیرزمینی این امکان را به آنها داده تا کاملا پنهانی به تقویت خطوط دفاعی و تهاجمی خود اقدام کنند.

در این گزارش آمده که این شبکه زیرزمینی دارای اتاق‌های کنترل و فرمان، انبارهای ذخیره سلاح و مهمات، درمانگاه‌های صحرایی و کریدورهای مخصوص پرتاب راکت و گلوله‌های توپ است که در هنگام انجام عملیات بازگشایی می‌شوند و کاملا مخفی و استتار شده هستند.