پرده‌برداری بابک زنجانی از سرنوشت بخشی از پول‌های گمشده: دست قرارگاه خاتم سپاه است!

0
201

نامه متهم بزرگترین سوءاستفاده مالی تاریخ ایران به نمایندگان مجلس، گوشه ای از واقعیت های پنهان این پرونده را کنار زد. مهمترین ابهام پرونده بابک زنجانی، این بود و هست که پول هایی که وی برده کجاست. حالا این نامه، فتح بابی شده برای پاسخ به این سوال مهم. چرا که بخشی ولو کوچک از واقعیت را برملا کرد: دست کم مقداری از پول ها نزد قرارگاه خاتم سپاه است.

کاسب بزرگ تحریم، همکار مورد اعتماد نهادهای امنیتی و نظامی، کسی که برای پروژه عظیم پل صدر که شهرداری به سپاه داده، جرثقیل می خرد و در ازای آن شهردار تهران به او تراکم غیرقانونی اعطا می کند، کسی که دولت احمدی نژاد به او اختیارات بی سابقه ای برای فروش نفت و دریافت پول آن برای انتقال به داخل کشور می دهد، کسی که رانت هایی که از نهادهای مختلف دولتی و حکومت دریافت کرده به شماره نمی آید؛ حالا یک سرنخ از ردپای گمشده پول ها را لو داده است؛ شاید برای تهدید ضمنی به اینکه ادامه دادگاه علنی، تنها او را بی آبرو نخواهد کرد.

به گزارش کلمه، در نامه بابک زنجانی که تابستان فرستاده شد و هیچ گاه به مقصد نرسید به صراحت نام سپاه به عنوان یکی از گیرندگان بخشی از پول‌های بابک زنجانی برده شده است. گیرنده ای که چندان ناشناس نبود.

هرچند بابک زنجانی در نامه مذکور نوشته است که به قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران «بیش از ۲۰۰ میلیون یورو قرض» داده و هنوز «۳۰ میلیون یورو» از این قرارگاه «طلبکار» است. اما این طلبکاری به نظر می‌رسد بیشتر ویترینی باشد برای، از این جیب به آن جیب کردن.

این نامه تاریخ ۱۳ تیرماه ۱۳۹۴ را بر خود دارد. تاریخی که ماهها از دستگیری بابک زنجانی متهم بزرگترین فساد مالی در تاریخ ایران می گذرد.
نامه خطاب به نمایندگان مجلس نوشته شده و رونوشت آن برای جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران فرستاده شده است. نامه هیچ گاه به مقصد نرسیده است ولی جالب آنکه رونوشت را دادستان تهران دریافت کرده و برخی نمایندگان هم از طرق دیگر به مفاد نامه دست پیدا کرده اند.

پنج صفحه از این نامه محرمانه را باشگاه خبرنگاران جوان منتشر کرده است. خبرگزاریی که همفکر و هم خط خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران است: یک خبرگزاری اختصاصی برای انتشار نامه‌های محرمانه بابک زنجانی و یا اخبار ویژه این متهم فساد مالی.

اوایل مهرماه خبرگزاری فارس وابسته به سپاه در فاصله پنج روز مانده به برگزاری دادگاه، نامه بابک زنجانی خطاب به روحانی را منتشر کرد. نامه ای که مرداد ماه گذشته نوشته شده بود.

دفعه قبل رسانه سپاه نامه دو ماه پیش متهم فساد بزرگ اقتصادی را طعمه قرار داده بود برای به چالش کشاندن کسانی که افشاکننده فسادهای میلیارد دلاری هستند.

اما انتشار این نامه در حالی که دو سه جلسه از دادگاه بابک زنجانی برگزار شده است نشان از دارد که آخرین تیر ترکش را رها کرده‌ و می‌خواهند شاید با دادن اندکی از اطلاعات بار روانی بر پرونده و متهم را کم کنند.

چراکه هر چه تعداد صفحات بیشتری از کیفرخواست خوانده می‌شود ارقام و ابعاد کش می‌آیند و بزرگ‌تر می شوند.

حالا زنجانی در این نامه مدعی شده که از سال ۸۸ تا ۹۰ با نصب «سیستمی» در چند بانک ایران، دو و نیم میلیارد یورو را به خارج از کشور منتقل و به ازای هر یورو ۱۲۰۰ تومان دریافت کرده، اما درنهایت همه این مبلغ را در داخل کشور «سرمایه‌گذاری» کرده است. بابک زنجانی مدعی شده که با این «سیستم» روزانه ۳۰۰ حواله و جمعاً ۳۶ هزار حواله ارزی ارسال کرده است.

وی همچنین اعلام کرده که با این سیستم «دو میلیون و ۵۰۰ هزار یورو» را منتقل و به ازای هر یورو ۱۲۰۰ تومان دریافت کرده که همه این مبلغ را در کشور «سرمایه‌گذاری» کرده است. وی در نامه خود که نثری ازهم‌گسیخته و مبهم دارد اشاره‌ای به جزئیات و نحوه کار این سیستم «بانکی» نکرده است.

بر اساس گزارش‌ها، بابک زنجانی فعالیت های خود ر به بهانه دور زدن تحریم‌های غرب علیه ایران و انتقال پول از ایران به خارج از کشور در دولت محمود احمدی‌نژاد سامان می داده است.

زنجانی در نامه خود نوشته که «۵ میلیارد یورو» به بانک مسکن داده تا «۴ میلیارد یورو» از آن را در ازای خرید شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی به این سازمان بدهد.

وی در این نامه همچنین مدعی شد که سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو نیز به «مؤسسه مالی توسعه» داده‌ و در ازای آن هشت هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه گرفته و به «شهرداری» داده تا زیرمجموعه‌های آن را خریداری کند.

بابک زنجانی در نامه خود همچنین ادعا می‌کند که یک دکل حفاری دریایی خریداری کرده و همچنین به «قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه قرب نوح» بیش از ۲۰۰ میلیون یورو پول «قرض» داده و همچنان ۳۰ میلیون یورو «طلبکار» است.

بابک زنجانی در ادامه نامه خود نوشته است: «من با این سیستم، پل صدر را سرمایه‌گذاری کردم و واردات قطعات آن را انجام دادم و بعد از دو سال به جای پولم، تراکم به من دادند و مجبور به ساخت پروژه ایران‌زمین شدم.»

بابک زنجانی در بخش دیگری از این نامه نوشته است: «وزیر محترم آقای زنگنه… می‌توانست یک بار مرا ملاقات کند و… همین کاری را که من در بازداشت انجام می‌دهم، در آزادی و بدون سروصدا هم می‌شد توافق کرد، ولی به نظر من، یک وزیر باتجربه که دنبال حاشیه می‌رود، دنبال حل مسئله نبوده.»

هرچند همه این موارد را پیش از انتشار نامه توسط باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی و مسوولان مربوطه پاسخ داده بودند، با این حال به میان کشیدن نام سپاه و مشخصاً قرارگاه خاتم النبیا در این نامه جای تأمل دارد.

مواردی که بابک زنجانی در نامه خود ذکر می‌کند حتی اگر با عناوین دیگر هم ذکر شده باشد، باز هم به نوعی به سپاه و قرارگاه خاتم می رسد.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، شرکتی از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران است، که «بزرگ‌ترین پیمان‌کار پروژه‌های دولتی ایران» به حساب می آید. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء پس از پایان جنگ ایران و عراق و به دستور رهبری و با حکم محسن رضایی تشکیل شد و هدف از تأسیس آن «آب‌رسانی، صدور نفت و گاز، پروژه‌های سدسازی، انتقال آب و نیرو و راه‌سازی» بود.

اما دامنه فعالیت‌های آن همزمان با گسترش اقتصادی سپاه گستره بیشتری پیدا کرد تا جایی که پروژه ای در ایران و پایتخت پیدا نمی‌شد که رقم سرمایه‌گذاری آن بالای هزاران میلیارد تومان باشد و نام قرارگاه خاتم بر روی پروژه نباشد. وقتی هم که حساسیت‌ها بیشتر شد اقدام به تاسیس شرکت های گمنام کرد تا اذهان را از سپاه منحرف کند.

زمانی فعالیت های قرارگاه خاتم در پایتخت پررنگ شد که محمود احمدی‌نژاد، در بهمن ۱۳۸۲ در مقام شهرداری تهران، چند قرارداد با سپاه بست و در پاسخ به خبرنگارانی که علت چنین تصمیمی را بدون برگزاری تشریفات مناقصه پرسیدند گفت: پیمانکاران دولتی به دلیل داشتن تجربه در کار و ارائه قیمت پایین، مورد قبول شهرداری هستند.

سال ۱۳۸۵ نیز شرکت اورینتال اویل با تمام تجهیزات و سرمایه به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء واگذار شد. ارزش دارائی‌های این شرکت ۹۰ میلیون دلار بود. یک سال پیش از آن مدیرعامل این شرکت خصوصی، تحت پیگرد قضایی قرار داشت، اما در دادگاه تجدید نظر تبرئه و شرکتش در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء ادغام شد.

طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در مرداد ۱۳۸۵ به صورت ترک تشریفات قانونی، به قرارگاه خاتم‌الانبیاء واگذار شد. ارزش مالی این قرارداد ۲ میلیارد و ۹۷ میلیون دلار بود. رویکرد دولت نهم (احمدی‌نژاد) در واگذاری پروژه‌های بزرگ کشور به نهادهای نظامی، قرارگاه خاتم‌الانبیاء را به یکی از بزرگترین پیمانکاران ایران بدل کرده‌است.بخش خصوصی مدام به این رویکرد دولت انتقاد و اعتراض داشتند.

حال مواردی که بابک زنجانی در نامه خود آورده را باید مرور کرد. در یک فقره مستقیما می نویسد که به قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران نیز «بیش از ۲۰۰ میلیون یورو قرض» داده و هنوز «۳۰ میلیون یورو» از این قرارگاه «طلبکار» است. در بخش دیگر به سرمایه گذاری در ساخت پل صدر در تهران اشاره می کند. پروژه ای که پیمانکاری جز سپاه ندارد حتی اگر نام شرکت دیگری به عنوان پیمانکار ذکر شده باشد.

اگر از میدان های نفتی و دکل حفاری می گوید سخن از معامله ای به میان می آورد که طرف معامله، وزارت نفتی بود که نام وزیری همچون رستم قاسمی سردار سپاه را بر خود داشت که همه قراردادهای نفتی و گازی را با قرارگاه خاتم عقد قرارداد کرد.

آن جایی هم که زنجانی از قرارداد با بانک ها می گوید به گفته مسوولان ذیربط بانک ها و اسناد خیالی است که زنجانی از آنها یاد می کند.
همانطور که بانک مسکن در دی‌ماه ۹۱ خطاب به سعید مرتضوی، رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی، اعلام کرده بود که به دلیل تحریم‌های آمریکا و اروپا امکان انتقال بین‌المللی «حواله ارزی» بابک زنجانی برای خرید شرکت‌های این سازمان وجود ندارد.

اسحاق جهانگیری هم معاون اول رئیس جمهوری ، نیز روز شنبه، ۲۸ شهریور، بابک زنجانی را متهم کرد که برای خرید شرکت‌های تامین اجتماعی چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو «به صورت فرضی و بر روی کاغذ» پرداخت کرده است.

همچنین بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، بارها بابک زنجانی را متهم کرده است که با همکاری چند وزیر و رئیس کل بانک مرکزی در دولت گذشته، دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار دریافت و به «حساب بانک جعلی» خود در مالزی واریز کرده که در ‌‌‌‌نهایت این پول «از بین رفته» است.

در این میان از لابه لای نوشته های نامه بابک زنجانی نامی که خودنمایی می کند سپاه و قرارگاه خاتم است. نامی که چندان دور از ذهن ها نبود. سپاه همپیمان قدرتمند کسی که همه اذعان داشتند که نمی توانسته به تنهایی دست به چنین فساد عظیمی بزند. باید دستانی او را همراهی می کرد. دستانی که صاحب قدرت و ثروت باشد.

شاید برای همین زمزمه هایی برای اعدام متهم بزرگ بر سر زبان هاست که گمانه هایی را تقویت می کند که او هم به سرنوشت متهم ردیف اول پرونده اختلاس سه هزار میلیاردیی گرفتار شود و طناب دار باعث شود که بابک زنجانی نام همدستان را با خود به گور ببرد.