پایان عصر کفاشیان

0
173

به‌نظر می‌رسد پرونده ریاست کفاشیان در فدراسیون فوتبال بسته شده و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این‌که او نقشه‌هایی برای ادامه حضور در فدراسیون در سر دارد، با صحبت‌هایی که وزیر ورزش روز گذشته انجام داد، به پایان رسیده است.

ریاست، هشت‌ساله شد
بعد از این‌که شائبه تعویق انتخابات فدراسیون فوتبال به‌دلیل مصوب نشدن اساسنامه در هیأت دولت در هفته‌های اخیر مطرح شده بود، علی کفاشیان نیز از علاقه خود برای بازگشت به عرصه انتخابات سخن گفته بود.

با این حال وزیر ورزش اعتقاد دارد در اساسنامه‌ای که برای تصویب به هیأت دولت رفته، بندی وجود دارد که کفاشیان را از ادامه کارش منع می‌کند: «ریاست جمهوری در اکثر کشورها دو دوره است. در اساسنامه‌ای که ادعا شده به تصویب دولت رسیده که نرسیده و ابلاغ هم نشده است، دو دوره برای ریاست فدراسیون پیش‌بینی شده است. کفاشیان هم این دو دوره را اهتمام کرده است و امیدوارم اساسنامه در هیأت دولت تصویب شود و انتخابات با حضور کاندیداهای دیگر انجام شود.»

پایان عصر کفاشیان تا ٢٠ روز دیگر

به گفته محمود گودرزی ١١ اردیبهشت‌ماه پایان دوره چهارساله ریاست علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال است: «یازدهم اردیبهشت‌ماه اتمام دوره ریاست فدراسیون فو‌تبا‌ل است و حتما باید انتخابات را با همین کاندیداها برگزار کنیم. کمیته‌‌ای هم براساس اساسنامه جهت تایید صلاحیت اعضا تشکیل می‌شود. نهادهای ناظر هم نظارت خود را دارند. خوشبین هستم که رأس آن تاریخ این اتفاق بیفتد. ما هم هیچ دغدغه شخصی‌ای نسبت به این انتخابات نداریم و روال آن مثل سایر فدراسیون‌ها انجام می‌شود.»

بندی که ایجاد تناقض می‌کند
وزیر ورزش از وجود بندی در اساسنامه صحبت کرد که تا به حال هیچ‌کس به آن نپرداخته بود. محدودیت حضور هشت‌ساله در فدراسیون فوتبال، اتفاقی است که در هیچ‌کدام از فدراسیون‌های دیگر رخ نداده است. به‌عنوان مثال ناطق نوری بیش از ٣٠‌سال است که ریاست فدراسیون بوکس را برعهده دارد یا این‌که مشحون برای چهارمین دوره در فدراسیون بسکتبال کار خود را آغاز کرده است. در ضمن به نظر نمی‌رسد چنین بندی تا به حال در اساسنامه وجود داشته و شاید دولت قصد دارد در اساسنامه جدید تغییراتی را به وجود بیاورد.

شهرام دبیری، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون در این‌باره می‌گوید: «در اساسنامه ما مطلبی عنوان نشده است، اما فکر می‌کنم فیفا محدودیت ٣ دوره را قرار داده است.» در هر صورت این استنباط از اظهارات وزیر برای بسیاری از کارشناسان و رسانه‌ها به وجود آمده که شاید این ترفند جدید وزارت ورزش برای حذف علی کفاشیان از فدراسیون فوتبال است.

به گزارش فرارو؛ در هر صورت چیزی که مشخص است کفاشیان دیگر شانسی برای ادامه راهش در فوتبال ندارد و باید در انتظار فرا رسیدن ١١ اردیبهشت برای انتخاب رئیس جدید باشیم.