پاکستان: به دلیل تحریم جمهوری اسلامی تکمیل خط لوله گاز ناممکن است

0
199

پاکستان می‌گوید که به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند خط لوله گاز از ایران را کامل کند. به رغم نیاز شدید پاکستان به انرژی، مناسبات تنگاتنگ این کشور با عربستان و آمریکا موجب تعلیق قرارداد گازی با ایران شده است.

پاکستان روز جمعه ۲۰ اردیبهشت به جمهوری اسلامی اطلاع داد که مادام که این کشور تحت تحریم‌های آمریکاست امکان تکمیل خط لوله جمهوری اسلامی پاکستان وجود ندارد.

مبین صولت، رئیس اداره گاز پاکستان در همین رابطه گفته است که وجود تحریم‌ها باعث شده که ما نتوانیم خط انتقال گاز از جمهوری اسلامی را تکمیل کنیم.

در اسفندماه گذشته در پی شکایت جمهوری اسلامی از پاکستان به دلیل عدم تکمیل خط لوله گاز در مهلت تعیین‌شده در قرارداد میان دو کشور، دور جدیدی از مذاکره میان دو کشور شکل گرفت. بخش خط لوله در جمهوری اسلامی تکمیل شده است و بنا بر قرارداد فی‌مابین پاکستان هم می‌بایست تا مرداد امسال بخشی را که در این کشور جریان می‌یابد تکمیل و آماده بهرهبرداری کند.

سه روزپیش از موضع جدید پاکستان، عمران خان نخست وزیر این کشور از تمایل اسلام‌‌آباد به تکمیل پروژه خط لوله گاز با ایران خبر داد. او که به تازگی به ایران سفر کرده، به رغم اشاره به تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به عنوان مانع اصلی تکمیل پروژه، از وزیر امورخارجه کشورش خواست تا گام‌های لازم را برای تکمیل خط لوله گاز با جمهوری اسلامی بردارد.

صولت در توضیح بیشتر موضع جدید پاکستان تصریح کرد که اسلام آباد نمی‌تواند تحت فشارهای آمریکا پروژه انتقال گاز را پیش ببرد و ما در این خصوص با سران جمهوری اسلامی مکاتبه داشته‌ایم.

به گزارش دویچه وله؛ مبین صولت اضافه کرد: دولت‌مردان جمهوری اسلامی به ما تا اوت مهلت داده بودند که بخش پاکستانی پروژه را تکمیل کنیم ولی ما در شرایط فعلی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. او نسبت به شکایت جمهوری اسلامی به مراجع بین‌المللی تفاهم نشان داده است.