پاسخ لوران فابیوس به اتهامات علیه فرانسه در مذاکرات

0
116

 در حالی که برخی مقام‌ها و رسانه‌های ایران، فرانسه را به کارشکنی در مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی با قدرت‌های جهانی متهم می‌کنند، لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه، از موضع کشورش در این مذاکرات دفاع کرد.

در مذاکرات هسته‌ای اخیر در ژنو که ساعات اولیه بامداد یکشنبه به پایان رسید، دو موضوع بسته شدن کارخانه آب سنگین اراک که قرار است سال آینده به بهره برداری برسد و همچنین خروج ذخیره اورانیوم غنی شده از ایران، محور اصلی اختلافات میان گروه پنج به علاوه یک و ایران بود.

درحالی که در میان قدرت‌های جهانی، فرانسه بر اجرای این دو مورد از سوی ایران تأکید می‌کند، برخی از مقامات جمهوری اسلامی دولت فرانسه را به اخلال در روند مذاکرات متهم کرده است

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اما وزیر امورخارجه فرانسه، امروز در گفت‌وگو با یک شبکه فرانسوی، به این اتهام واکنش نشان داد و گفت: «برخی می گویند که فرانسه منزوی است یا دنباله‌رو کشور دیگری است. فرانسه نه منزوی است و نه دنباله‌رو؛ فرانسه کشوری است مستقل که در جهت صلح تلاش می‌کند.»

آقای فابیوس اضافه کرد: «ما در عین این که قاطع هستیم، اما خودمان را به چیزی محدود نمی‌کنیم.»

وی با اظهار امیدواری درباره رسیدن به یک توافق در مذاکرات هسته‌ای بعدی ایران که قرار است روز بیستم نوامبر در ژنو آغاز شود، گفت: ما از رسیدن به توافق با ایران دور نیستیم. ما در حال مذاکره هستیم، پیشترفت‌های بسیاری داشتیم، اما باید تا انتهای راه برویم تا تمام تضمین‌ها در نظر گرفته شود.»

وزیر امورخارجه فرانسه ادامه داد که برای تمامی شش قدرت جهانی حاضر در مذاکرات، دو یا سه نکته هنوز حل ناشدنی باقی مانده است، اما امیدوارم که این موارد حل شود، زیرا اگر ما به یک توافق نرسیم، این امر مشکل مهمی را تا چند ماه دیگر ایجاد خواهد کرد.

اظهارات امروز لوران فابیوس در حالی است که در رسانه‌های ایران موجی علیه فرانسه به راه افتاده که این کشور را به کارشکنی در مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی متهم می‌کند.

باقر حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته که که در مذاکرات ژنو، فرانسه نقش وکیل مدافع اسرائیل را بازی کرد.

همچنین روزنامه کیهان در شماره امروز خود نوشت: مخالف‌خوانی فرانسه و اسرائیل با توافق هسته‌ای 1+5 با ایران یک تقسیم کار از پیش طراحی شده با مضمون «پلیس خوب، پلیس بد» و در جهت گرفتن امتیازهای بیشتر از ایران است.

دیروز شنبه، لوران فابیوس- وزیر امور خارجه فرانسه، متن اولیه یک توافق احتمالی را ناکافی و غیرقابل قبول خوانده و خواستار تعهدات محکم‌تر ایران درباره برخی جنبه‌های فعالیت‌های اتمی این کشور شده بود که به گفته وی می تواند ماهیتی نظامی داشته باشد.

دیروز نیز در صفحه‌ توئیتری که منسوب به آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است، از موضع دولت فرانسه در مذاکرات ژنو انتقاد شد.

در حساب توئیتر منسوب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته شده بود که: «مسئولين دولت فرانسه در چند سال اخير دشمنی‌های آشكاری با ملت ايران كرده‌اند.»

همه این اعتراض‌ها در واکنش به اظهارات روز شنبه وزیر امور خارجه فرانسه است که متن اولیه یک توافق احتمالی را ناکافی و غیرقابل قبول خواند و خواستار تعهدات محکم‌تر ایران درباره برخی جنبه‌های فعالیت‌های اتمی این کشور شد.

کشورهای غربی به همراه اسرائیل ایران را متهم می‌کنند که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش اهداف نظامی دارد.