پاسخ ایران به عربستان: ایران قویاً ازکشورهای متحد خود حمایت خواهد کرد

0
190

در تهران، حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، امروز به اتهامات رئیس دیپلماسی عربستان در مورد “حمایت ایران از تروریسم” و “دخالت در امور منطقه” از جمله لبنان، عراق، سوریه و یمن، پاسخ داد. ٢٤ ساعت پس از انتشار متن سخنان وزیر امور خارجه عربستان، مقام وزارت امور خارجه ایران تأکید کرد که ایران به حمایت خود از کشورهای یاد شده، بطور کامل ادامه خواهد داد.
امیر عبداللهیان، امروز در پاسخ به اتهامات “عادل الجبیری” وزیر امور خارجه عربستان، اظهارداشت: «دولت ایران، برخلاف برخی طرف‌ها که از تروریسم حمایت و استفاده ابزاری می کنند و امنیت منطقه را به بازی گرفته اند، قویاً از عراق، سوریه، لبنان، یمن و دیگر کشورهایی که درمعرض تهدیدات تروریستی هستند حمایت می کند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در ادامه سخنان خود افزود: «ما از روابط خوب با ریاض استقبال می کنیم و انتظار داریم عربستان در منطقه نقش سازنده ایفا کند و با اتخاذ سیاست های درست و سنجیده مانع گسترش جنگ، تقویت تروریسم و تشدید ناامنی در منطقه شود».

“عادل الجبیری” وزیر امور خارجه عربستان، در سخنان خود در پایان مذاکرات با همتای مصری خود گفته بود: در مورد ایران نیز صحبت کردیم، زیرا ایران تنها کشوری است که در امور منطقه دخالت می‌کند و از تروریسم حمایت می‌نماید.
این اولین سفر وزیر امور خارجه عربستان به مصر بعد از انتخاب عبدالفتاح السیسی به ریاست جمهوری این کشور است.

همزمان با سخنان معاون وزارت امور خارجه، علی اکبر ولایتی، مشاور بین‌المللی آیت‌الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، تأکید کرد که ایران به حمایت از متحدین خود ادامه خواهد داد. ولایتی امروز طی سخنانی درتهران اظهارداشت: «جمهوری اسلامی ایران در کنارمتحدان اصیل ما در منطقه در حال مقابله با مجموعه‌ای از متحدان هستند که در مقابل اهداف ما قرار دارند”.

مشاور خامنه‌ای، در ادامه سخنان خود کشورهای منطقه را به جبهه مقاومت و جبهه حامی آمریکا تقسیم کرد که به گفته وی، در یک سوی «صف بندی» کشورهای پاکستان، عراق، لبنان و یمن به عنوان «گروه مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی» قرار دارند و در مقابل آن «گروه حامی منافع آمریکا».

ایران و عربستان در فرصت‌های گوناگون یکدیگر را در مورد دخالت در امور منطقه متهم کرده اند که این اتهامات با آغاز منازعه در یمن افزایش یافته است.
ازجمله علی خامنه‌ای، رهبرجمهوری اسلامی، ماه گذشته طی سخنان تندی علیه دخالت نظامی عربستان در یمن گفته بود که «بینی سعودی‌ها قطعاً به خاک مالیده خواهد شد».

علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی، نیز هفته گذشته روز ٤ خرداد ماه، با اشاره به رویدادهای یمن «سرویس‌های امنیتی عربستان» را مسئول ظهور گروه‌های تکفیری (داعش)، در منطقه دانسته بود.