پارلمان آلمان کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی را به رسمیت شناخت

0
403
قربانیان ارمنی قتل‌عام شده در یک گور دسته جمعی در گورستان ارزروم به خاک سپرده می‌شوند

طرح قطعنامه پارلمان آلمان مبنی بر به رسمیت شناختن کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی دیروز با اکثریتی بزرگ به تصویب رسید.
این طرح توسط گروههای پارلمانی از احزاب محافظه کار ” س د او/س اس او” (اتحاد دمکرات-مسیحی)”اس پ د” (سوسیال دمکرات) و همچنین سبزها ارائه شده بود

خانم “آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در این رای گیری شرکت نداشت اما در روز سه شنبه گذشته در یک رای گیری در درون گروه پارلمانی از حزب محافظه کار، از متن آن حمایت کرده بود.

به گزارش صدای آلمان، ترکیه پیش از تصویب طرح و فراخواندن سفیرش از آلمان گفته بود که این کار پارلمان آلمان آزمونی برای دوستی میان دوکشور خواهد بود.
نخست وزیر ترکیه البته از تهدید سیاسی و اقتصادی آلمان به شکلی روشن حودداری کرد اما گفت که 3.5 میلیون ترک تبار در المان زندگی می کنند و فعالانه در رونق اقتصادی این کشور شرکت دارند. او افزوده بود که” دوستان آلمانی ما نباید جامعه ترک خود را نا امید کنند.”

ترکیه در گذشته به شدت نسبت به تصویب طرح های مشابه در دیگر کشورهای اروپائی، از جمله فرانسه، ایتالیا و روسیه، واکنش نشان داده و به مدت کوتاهی سفیران خود را از آن کشورها فراخوانده بود.
چند روز پیش پارلمان اتریش و پاپ، رهبر کلیسای کاتولیک هم این کشتار را به رسمیت شناخته بودند.

بزرگ‌ترین رویداد مصیبت‌بار در تاریخ ارمنیان با آغاز جنگ جهانی اول روی داد. در ۱۹۱۵م دولت ترکان جوان تصمیم گرفت همهٔ جمعیت ارمنی ۱٬۷۵۰٬۰۰۰ نفری کشور را به سوریه و میان‌رودان انتقال دهد. آنان ارمنی‌ها در امپراتوری عثمانی را به رغم تعهد بسیاری از آنان به وفاداری ـ عناصر خطرناک خارجی و شریک در توطئهٔ دشمن مسیحی‌گرای تزاری برای برهم زدن فعالیتهای عثمانی در شرق می‌دانستند. در آنچه بعدها «نخستین نسل‌کشی» سدهٔ ۲۰م خوانده شد، صدها هزار ارمنی که از خانه‌های خود رانده شده بودند، یا قتل‌عام شدند، یا در خلال جابه‌جایی قومی، آن قدر پیاده راه پیمودند تا جان باختند. شمار کشته‌شدگان ارمنی در ترکیه طی سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳م ۱٬۵۰۰٬۰۰۰ تن برآورد شده است.