پادشاهی سعودی: توافق با جمهوری اسلامی میتواند گامی در راه حل کامل اتمی باشد

0
132

پادشاهی سعودی روز دوشنبه 28 نوامبر گفت در صورت وجود حسن نیت، توافق موقت بین جمهوری اسلامی و قدرتهای جهانی میتواند گامی در راه حل جامع برنامه مناقشه برانگیز اتمی باشد.

سعودی که متحد آمریکا و رقیب منطقه ای جمهوری اسلامی است، نگران برنامه اتمی تهران است که شاید پوششی برای برنامه تسلیحاتی باشد. جمهوری اسلامی تاکید میکند که فعالیتهای اتمی اش مقاصد صلحجویانه دارد.

بر اساس خبرگزاری رویترز و به نقل از خبرگزاری رسمی پادشاهی سعودی، کابینه این کشور گفت: “پادشاهی سعودی معتقد است در صورت داشتن حسن نیت، این توافقنامه میتواند گامی در جهت راه حل جامع برنامه اتمی جمهوری اسلامی باشد در صورتی که سلاحهای کشتار جمعی، و به ویژه سلاحهای اتمی از منطقه خاورمیانه و خلیج جمع آوری شود.”

سعودی ابراز امیدواری کرد که این توافقنامه منجر به گامهای بعدی در احقاق حقوق تمامی کشورهای منطقه در استفاده از انرژی صلح آمیز اتمی بشود.

موافقت نامه روز یکشنبه، که بعد از مذاکراتی فشرده و طولانی در ژنو بدست آمد، از سوی اسرائیل یک خطای تاریخی خوانده شد که ساخت سلاح اتمی را در دسترس تهران قرار میدهد. اسرائیل میگوید خود را مقید به این توافقنامه نمیداند.