١۶ کارشناس سازمان ملل خواستار آزادی سریع نرگس محمدی شدند

0
210

نرگس محمدی روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر که در زنجان زندانی است، در یادداشتی از درون زندان بیماری خود و صحنه‌سازی‌های مسئولان زندان را شرح داده است. این در حالی است که کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از جمهوری اسلامی خواسته‌اند که هرچه سریع‌تر نرگس محمدی را آزاد کند. خانم محمدی که به ده سال زندان محکوم شده، دارای علائم ابتلا به بیماری کووید١٩ است.

تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی در روز ٢۵ تیر/١۵ ژوئیه، فیلمی را پخش کرد که در آن نرگس محمدی هنگام معاینۀ پزشکی دیده می‌شود. به این مناسبت، سیمای جمهوری اسلامی ابتلای نرگس محمدی به ویروس کرونا را تکذیب کرد.

اما نرگس محمدی خود در شرح وقایع می‌نویسد که او را “با سرُم و آمپول سر پا” نگاه داشته بودند تا بتوانند از وی تصویربرداری کنند.

قبلاً تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی گفته بود که گزارش تلویزیون جمهوری اسلامی “غیرقابل دفاع است”، زیرا هدف آنها فقط انکار گسترش بیماری در زندان‌ها بوده است.

نرگس محمدی در بارۀ وضعیت جسمی خود نوشته است: “احساس می‌کنم از زانو به پایین مطلقاً فلجم. نفسم بالا نمی‌آید. درد وحشتناک… طاقتم طاق شده… همه‌مان همینطوریم. فکر کنم دیگر تمام است. تا صبح نمی‌مانم”…

او در جای دیگری می‌افزاید: “بعضی‌ها می‌گویند اعتصاب غذا کن تا تلفن به علی و کیانا (دو فرزند نرگس محمدی) را بهت بدهند. اما نمی‌خواهم با مطالبۀ فردی اعتصاب غذا کنم. به دادیار گفتم: فقط مانده شیر آب را هم به رویم ببندید. زندانی‌ام کردید، بچه‌هایم را گرفتید، کتکم زدید، تبعید کردید و از هیچ شکنجه‌ای فروگذار نکردید. آب را هم ببندید”…

بیانیۀ کارشناسان سازمان ملل

روز چهارشنبه ٢٢ ژوئیه/اول مرداد، ١۶ کارشناس سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که “تا دیر نشده، جمهوری اسلامی باید نرگس محمدی را که احتمالاً به ویروس کرونا مبتلا است و همۀ کسانی را که خودسرانه بازداشت شده‌اند آزاد کند”.

این کارشناسان که نظر خود را به طور مستقل و نه از طرف سازمان ملل بیان می‌کنند، بر نگرانی خود در مورد وضعیت نرگس محمدی تأکید دارند و می‌نویسند: “ما قبلاً نیز نگرانی‌مان را در مورد خطر ابتلای زندانیان به بیماری کووید١٩ ابراز کرده بودیم و بار دیگر آزادی فوری آنان را خواستاریم”.

آنان از حکومت ایران می‌خواهند که نتیجۀ آزمایش کرونای نرگس محمدی را در اختیار وی قرار دهند. مقامات جمهوری اسلامی گفته‌اند که خانم محمدی پانزده روز قبل – ٨ ژوئیه/١٨ تیر – تحت آزمایش کرونا قرار گرفته است. گفته می‌شود که وی از اواخر ماه ژوئن دارای برخی علائم بیماری بوده است.

حکومت جمهوری اسلامی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها، از فروردین‌ماه گذشته بیش از ١٠٠هزار زندانی را از تخفیف مجازات یا مرخصی برخوردار کرده اما برخی زندانیان سیاسی از این تصمیم محروم مانده‌اند.

رادیوفرانسه گزارش داد؛ نرگس محمدی که در زمستان گذشته از اوین به زندان زنجان منتقل شد، به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و به ویژه “تشکیل و ادارۀ گروهک غیرقانونی لگام” به ده سال زندان محکوم شده است. خانم محمدی که علیه مجازات اعدام فعالیت‌های زیادی در کارنامۀ خود دارد، از جمله در کارزار “لغو گام‌به‌گام اعدام” (لگام) شرکت داشته است.