وین دیزل قهرمان اکشن در هالیوود؛همیشه باید مبارزه و نبرد کنید..

0
458

وین دیزل بازیگر رزمی کار سینمای اکشن، متولد سال 1967 شهر نیویورک از والدینی غیرآمریکایی است،او فعالیت سینمایی‌اش را با بازی در چند فیلم مستقل و غیرمتعارف شروع کرد. این بازیگر خیلی زود جذب سینمای عامه‌پسند شد و با بازی در فیلم‌هایی مثل «سریع و آتشی» ( 3001) و «سه ایکس» (2002) تبدیل به قهرمان جدید اکشن سینما شد و تحلیل گران گفتند آمده است تا جای آرنولد شوارتزنگر را بگیرد. موفقیت مالی فیلم‌هایش، او را به صورت یکی از مطرح‌ترین بازیگران ژانر اکشن در دهه جدید درآورد.

با این حال، او تلاش کرد در محصولات مستقل هم بازی کند، او در گفت‌وگوی زیر در این باره و همچنین عدم موفقیتش در این کار حرف می‌زند. دیزل از جمله بازیگرانی است که چندین فیلم دنباله‌دار در کارنامه‌اش دارد و بازی در قسمت های جدید فیلم‌های موفقی که داشته، فرصت تازه ای برای بازی در کارهای دیگر را به او نمی‌دهد.

Vin-in-Fast-Five-vin-diesel-28551060-900-506

وی در حال حاضر، یکی از موفق‌ترین بازیگران فیلم‌های گیشه‌پسند است و در نهضت ضد دخانیات حضور فعالی دارد. او در چند برنامه تلویزیونی،جوانان را دعوت به ورزش و دوری از سیگار کرده و به همین دلیل، خانواده‌ها نگاه مثبتی به وی و کارنامه بازیگری‌اش دارند. «سریع و آتشی6 » او در حالی به روی پرده سینماهای جهان رفته، که بحث تولید قسمت هفتم آن هم در دستور کار تهیه‌کندگان آن قرار گرفته است.

او تازه از بازی در قسمت تازه‌ای از اکشن دلهره‌آور علمی تخیلی «ریدیک» فارغ شده و بازی در کمدی اکشن «ماشین» را در برنامه‌های خود دارد. گفت‌وگوی اینترنتی زیر جنبه‌های تازه‌ای از شخصیت این بازیگر اکشن‌های ماجراجویانه را به نمایش می‌گذارد.

می‌گویند برای ورود به دنیای سینما، تلاش بسیار زیادی کردید.

همین طور است، چند سال کار و تلاش کردم تا بتوانم وارد این حرفه شوم. می‌دانید، ورود به دنیای بازیگری در آمریکا، اصلا کار ساده و راحتی نیست. تمام عوامل دست به دست هم می‌دهند تا مانع از ورودتان به این وادی شوید. وقتی هم پس از سعی و تلاش زیاد توانستید وارد شوید، تلاش‌های بسیار زیادی صورت می‌گیرد تا شما را از میدان به در کنند و خانه نشینتان کنند. در تمام مدت، شما باید سخت تلاش و مبارزه کنید، تا بتوانید باقی مانده و موقعیت خود را حفظ کنید. این نبردی است که هر روز ادامه دارد و ظاهرا هیچ وقت تمام نمی‌شود.

* فکر می‌کنید راه درستی را انتخاب کردید؟

خب، من زمانی وارد حرفه بازیگری شدم که یک نسل از بازیگران ژانر اکشن به سن بازنشستگی رسیده بودند و دنیای سینما نیازمند بازیگر جوان‌تر و پر انرژی‌تری بود. یکی از دلایل اصلی موفقیتم هم در همین نکته است. احساس می‌کنم اگر زمانی وارد این حرفه می شدم که بازیگران مطرح دهه هشتادی هنوز مطرح بودند،جایی برای عرض اندام پیدا نمی‌کردم و نمی‌توانستم به موقعیت فعلی برسم.’

fast_and_furious_5_m

* خودتان را قهرمان اکشن یک دهه اخیر سینما می‌دانید؟

رسانه‌های گروهی لقب‌های مورد نظر خودشان را به بازیگران می‌دهند و تماشاگران هم، ما را با این نام‌ها صدا می‌کنند. هر چند وقت یک بار هم نوبت یک بازیگر جدید می‌شود که با این لقب‌ها، اوقات خود را بگذراند. زمانی به آرنولد و استالونه لقب قهرمان اکشن را داده بودند و حالا نوبت من و دواین جانسن رسیده است. فردا هم دو بازیگر تازه از راه می‌رسند که این لقب را از آن خود خواهند کرد.

* زمانی که پس از موفقیت مالی «سریع و آتشی» در سال2001 بازی در قسمت دوم آن را قبول نکردید، بسیاری را به تعجب واداشتید.

حقیقتش را بخواهید در آن زمان ناگهان با سه پیشنهاد کاری به صورت هم زمان روبرو شدم‌،که همگی قسمت‌های تازه‌ای از فیلم‌های دیگرم بودند. به جز «سریع و آتشی» دعوت بازی در «سه ایکس» و «پیچ بلک» را هم دریافت کردم. مجبور بودم از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنم. طبیعی است که نمی‌توانستم در آن واحد بازی در هر سه تای آن‌ها را بپذیرم. البته بعدها این امکان و فرصت پیش آمد تا در دنباله‌های هر سه تای آن ها بازی کنم.

* چرا بازیگران ژانر اکشن (و از جمله خود شما) متعلق به قوم‌های مختلف و متفاوت و غیر آمریکایی هستند؟

نمی‌‌دانم! من خودم متعلق به چند محل هستم و زادگاهم یک جای مشخص نیست. بقیه را نمی‌دانم ، اما شاید ما کسانی که ملیت‌مان کاملا آمریکایی نیست، بهتر می‌توانیم یک قهرمان اکشن باشیم تا خود آن‌ها!

* فکر می‌کنید ژانر اکشن طی سال‌های اخیر با تحولات و تغییرات زیادی روبرو بوده است؟

بله. صنعت سینما می‌داند برای موفقیت باید به روز حرکت کند و با خواسته‌های تماشاگران خود همراه شود. تماشاگران امروزی خیلی باهوش تر از نسل قبل هستند و دیگر با هر چیزی نمی‌توان آن‌ها را سرگرم کرد و یا گول زد. ژانر اکشن هم از نظر فیلم‌نامه و هم از نظر تکنیک، پیشرفت‌های خوبی داشته است.

movies jordana brewster paul walker vin diesel fast five gal gadot dwayne johnson 1920x1080 wallp_www.wallpapermay.com_82

حالا ما می‌توانیم فیلم‌های اکشنی را پیدا کنیم که سطح کیفی بالایی دارند و حتی منتقدان هم به آن‌ها امتیاز بالایی می‌دهند. خوشحالم در دورانی در فیلم‌های اکشن بازی می‌کنم که می‌توانم از کارنامه کاری‌ام دفاع کنم و بگویم در فیلم‌های آبرومندی بازی کرده‌ام.

*خیلی جالب است که در کنار بازی در اکشن‌های پر سر و صدا، در چند فیلم مستقل و غیر متعارف هم بازی کردید.

دوست دارم در این جور فیلم‌ها که حرفی هم برای گفتن دارند بازی کنم. من در نیویورک دنیا آمده و بزرگ شده‌ام.این معنی‌اش این است که به تئاتر علاقه دارم و فیلم‌های مستقل را می‌پسندم. تلاش کردم با این جور پروژه‌ها هم همکاری داشته باشم . شروع کارم با استیون اسپیلبرگ و «نجات سرباز رایان» او بود. وقتی فیلم‌های «مرد جدا افتاده» و «مرا مقصر پیدا کنید» را در سال‌های 2003 و 2006 بازی کردم، قرار داد بازی در فیلم‌های اکشن و پرسر و صدایم در جیبم بود و باید در آن ها هم ظاهر می‌شدم. ولی با این حال ، به همکاری با فیلم‌سازان غیر متعارفی مثل اف گری گری و سیدنی لومت پرداختم .

اما متاسفانه این فیلم‌ها چندان مورد توجه قرار نگرفتند و حتی از حضور من در آن‌ها انتقاد شد. خیلی‌ها گفتند و نوشتند که وین دیزل بهتر است برود و در فیلم‌های اکشن بازی کند و سینمای مستقل و غیر متعارف را به حال خودش بگذارد. هنوز هم دوست دارم در محصولات مستقل بازی داشته باشم و به همکاری با آن‌ها بپردازم. اگر پیشنهاد خوبی در این رابطه داشته باشم ، حتماً قبول می‌کنم.

* ظاهراً برای بازیگر موفقی مثل شما ،پیدا کردن فیلم‌های مستقل و بازی در آن‌ها نباید کار چندان سختی باشد.

شاید یک دلیل اصلی این باشد که سینما در دست تهیه کنندگان است و آن‌ها هستند که تعیین می‌کنند چه چیزی ساخته شود یا نشود. آن‌ها به من می‌گویند تو بازیگر ژانر اکشن هستی و بهتر است در همین حوزه کار و فعالیت بکنی. در این‌جا، همیشه اوضاع به گونه‌ای پیش می‌رود که تو مجبوری همراه با موج حرکت کنی تا به حاشیه‌ رانده نشوی. حتی بازیگر موفقی مثل من هم نمی‌تواند تاثیر زیادی روی این موضوع و موقعیت بگذارد.

* آیا بازی در قسمت‌های جدید فیلم‌های موفق خود را به راحتی قبول می‌کنید؟

با آن که قرار است در آن‌ها بازی کنم، ولی با تهیه کنندگانشان شرط کرده‌ام که حتماً فیلم‌نامه آن‌ها باید قوی و قابل قبول باشد. تنها به این دلیل که در قسمت‌های خیلی موفق یک فیلم بازی داشته‌ام، در قسمت‌های بعدی آن ظاهر نمی‌شوم. اگر فیلم‌نامه را نپسندم، خودم را موظف به بازی در آن نمی‌دانم. برایم خیلی مهم است که کاراکترم در آن فیلم ، قصد انجام چه کارهایی را دارد و قرار است تا کجا برود.

Vin+Diesel+2013+MTV+Movie+Awards+Show+Dq-IoaNSytpx

* کار فیلم‌برداری «سریع و آتشی6» در لندن که لقب شلوغ‌ترین شهر جهان را گرفته است، چطور پیش رفت؟

شلوغ و دیوانه وار مثل خود این شهر ! پانزده سال پیش در این شهر و حومه آن «نجات سرباز رایان» را فیلم‌برداری کردیم. طی این مدت هیچ چیزی فرقی نکرده است. شهر لندن در نقطه مقابل ریودوژانیرو (لوکیشن قسمت پنجم فیلم) بود.سازندگان فیلم تلاش داشتند با این تغییر لوکیشن، حال و هوای تازه و متفاوتی به قصه فیلم بدهند.

* شما در مجموعه فیلم «سریع و آتشی» تعداد زیادی از شهرهای دنیا را با ماشین بازی‌هایتان نابود کردید. این کار نوعی خراب کردن صنعت توریسم نیست؟

خیر. فکر نمی‌کنم این طور باشد . تصورم این است که این مجموعه فیلم،تماشاگران سینما را دعوت به مسافرت و دیدن نقاط تاریخی و تماشایی نقاط مختلف جهان می‌کند.

 * منتقدان سینمایی می‌گویند با بازی در «آخرین شکارچی جادوگر» که حال و هوایی فانتزی و ماجراجویانه دارد،از قالب همیشگی قهرمان اکشن خود فاصله می‌گیرد.

یک بازیگر باید در کارش نوآوری داشته باشد تا در دام کلیشه‌ها گرفتار نشود. نقش من در فیلم‌های «سریع و آتشی» و «سه ایکس» شبیه به هم است و یک قهرمان اکشن را تداعی می‌کند. با بازی در فیلم‌هایی که در مقایسه با این فیلم‌ها حال و هوای متفاوتی دارند. سعی می‌کنم در کارم تنوع ایجاد کنم. البته این تنوع و نوآوری در محدوده ژانر اکشن اتفاق می‌افتد و خارج از دایره آن نیست. این طوری، هم خودم کمی متفاوت عمل می‌کنم و هم تماشاگران چیز تازه‌ای را روی پرده سینما می‌بینند. امیدوارم آن‌ها از این تنوع و نوآوری استقبال کنند.

fast6-blog-jpg_182454

* چند سال است که بحث تولید قسمت تازه‌ای از «سه ایکس» مطرح است. این قسمت تازه چه زمانی وارد مرحله تولید می‌شود؟

فیلم‌نامه آن در حال آماده شدن است و فکر می‌کنم کلید فیلم‌برداری اش برای سال 2014 زده شود. همانطور که قبلاً هم گفتم، برایم فیلم‌نامه اهمیت خیلی زیادی دارد و حتماً حرف تازه‌ای را باید در خودش داشته باشد، تا بازی در قسمت جدیدی از یک فیلم موفق خودم را قبول کنم.