ویل اسمیت اسرار فوتبال آمریکایی را فاش نکرد

0
278

افشای ایمیل‌های سونی نشان می دهد این کمپانی فيلم‌ جدیدش را که با حضور ویل اسمیت به مرگ‌آور بودن ضربات وارد شده به سر بازیکنان فوتبال آمریکایی می‌پردازد تغییر داد تا لیگ فوتبال آمریکایی زیر سوال نرود.

 چندی پیش كمپانی سونی پيكچرز انترتينمنت تصميم گرفت فيلمی درباره مرگ و زوال عقلی بازيكنان ان‌اف‌ال (ليگ ملی فوتبال آمريكايی ايالات متحده) که به خاطر ضربات پی در پی به سر آن‌ها ایجاد می شود بسازد. بخش دیگری از این فیلم متمرکز بر تلاش‌هايی بود که اين سازمان برای مخفی نگه داشتن عوارض این ضربات انجام می داد.

سونی برای ساخت این فیلم قراردادی با ويل اسميت امضا كرد تا نقش يكی از اولين دانشمندانی را بازی كند كه اين مشكل را مطرح كرد. اسم فيلم را هم با صراحت «آسيب مغزي» گذاشت اما در پايان، حتی خود کمپانی سونی كه بر خلاف ديگر استوديوهای بزرگ هاليوودی رابطه تجاری قابل توجهی با ان‌اف‌ال هم ندارد، ديد كه دارد جلوی خودش را برای بیان همه حقیقت می‌گیرد و سعی می کند تا مسایل را ملایم تر مطرح کند تا به اين صنعت ورزش چند ميليارد دلاری صدمه وارد نكند.

در ايميل‌هایی كه هكرهای کمپانی سونی منتشر کردند، معلوم شده كه مسئولان اجرايیسونی از جمله مدير آن پيتر لندزمن و نمايندگان ویل اسميت درباره اين با هم صحبت كردند كه چطور کاری کنند که منجر به منفی جلوه دادن ان‌اف‌ال نشود و به این منظور فيلمنامه و نحوه بازاريابی فيلم را تغيير دادند تا ورزش فوتبال آمريكايی يا ليگ را محكوم نكند.

دوايت كينز رييس بازاريابی داخلی كمپانی سونی پيكچرز روز ششم ماه آگوست سال ۲۰۱۴ در ايميلی به مسئولان اجرايی ارشد سه كمپانی بزرگ درباره تعيين موقعيت فيلم نوشته بود: ويل ضد فوتبال نيست (فيلم هم ضد فوتبال نيست) و قصد ندارد سخن‌گوی اين باشد كه فوتبال بايد چه باشد و چه نباشد. او بازيگری است كه دارد با چالشی هيجان‌انگيز رو به رو مي‌شود. ما با كمک مشاور ان‌اف‌ال پيغام فيلم را توليد مي‌كنيم تا مطمئن شويم داريم يک داستان دراماتيک تعريف مي‌كنيم، نه اينكه دردسر درست كنيم.

فيلم قرار است ماه دسامبر اكران شود اما تريلر آن روز دوشنبه منتشر شد که اسميت را در نقش بنت اومالو نشان مي‌دهد؛ فردی كه كارش موجب تشخيص يک بيماری به نام سي‌تي‌ایدر بين بازيكنان فوتبال آمريكايی شد و يكی از بزرگترين بحران‌های ان‌اف‌ال را به وجود آورد، امكان اينكه این بازی مرگبار باشد.

خودكشی چند تن از ستارگان قديمی اين ورزش از جمله ديو دوئرسون و جونيور سو باعث شده تا ان‌اف‌ال تحت فشار بيشتری قرار بگيرد و قبول کند تا صدها ميليون دلار برای پايان دادن به دعوي‌های قضايی حدود ۵ هزار بازيكن بازنشسته، پرداخت كند.

به گزارش مهر به نقل از نيويورک تايمز،تريلر فيلم چند صحنه از دكتر اومالو را نشان مي‌دهد كه شديدا در آزمايشگاهش متعجب شده و با خشونت خواستار توجه به «حقيقت» از كسانی است كه به نظر مي‌رسد نمايندگان ان‌اف‌ال باشند. بسياری از دانشمندان ديگر نيز با استفاده از تحقيقات اوليه دكتر اومالو كه از سال ۲۰۰۲ آغاز شد كار او را ادامه دادند و از آن موقع تا به حال ان‌اف‌ال ميليون‌ها دلار برای مطالعه تاثيرات ضربات وارد شده به سر و به وجود آوردن راه‌هايی برای درمان آن هزينه كرده است.