وکیل ژیائو وانگ: پس از سه سال زندان خواستار آزادی او هستیم

0
152

جیسون پابلت وکیل آمریکایی ژیائو وانگ شهروند چینی– آمریکایی که اکنون با حکم ۱۰ سال حبس در زندان اوین است درباره آخرین وضعیت این زندانی گفت او و خانواده این محقق پس از گذشته سه سال انتظار دارند او آزاد شود: «بزرگترین مساله این است که او سه سال درر زندان بوده حالا وقتش رسیده که افراد ذی نفع براساس اهداف انسانی با هم همکاری کنند تا او به خانه برگردد.» این  وکیل گفت «به عقیده ما تنها دلیل بازداشت او این است که یک محقق آمریکایی است، همین.»

جیسون پابلت درباره وضعیت روحی و جسمی موکل چینی- آمریکایی خود گفت: «از نظر روحی خودش را حفظ کرده اما ما نگران سلامتی جسمی او هستیم. این یک مساله خصوصی است و در مورد آن نمی‌خواهیم علنی صحبت کنیم. وکیل او در ایران بسیار روشن نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت جسمی وانگ با مقام‌های جمهوری اسلامی در میان گذاشته است.»

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه نمی‌تواند درباره جزییات مذاکره و پرونده موکلش بگوید، گفت: «او جاسوس نیست، یک محقق است که باید به خانه‌اش و نزد همسر و پسر کوچکش برگردد. ما امیدواریم و تقاضا داریم که مقامات هر دو کشور هر چه زودتر برای تحقق این اتفاق کمک کنند.»

ژیائو وانگ پس از دوران بازداشت انفرادی به اندرزگاه هفت سالن ۱۲ زندان اوین منتقل شده و هم اکنون در آنجاست. به گفته منابع مطلع، در این بند اکثر زندانیان با جرایم جاسوسی و همکاری با دول متخاصم نگهداری می‌شوند. نزار زکا شهروند لبنانی نیز پیش از آزادی در این بند حضور داشت.

وکیل وانگ گفت: «آزادی او یک مساله انسانی است. ما برای آزادی او می‌خواهیم که افراد باصلاحیت نقش میانجی را پیدا کنند. او جاسوس نیست، محقق است. آقای وانگ سه سال در زندان بوده و دیگر باید آزاد شود.»

به خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ همسر ژیائو وانگ هفته گذشته در اجلاس سازمان ملل در نیویورک برای گفت‌وگو درباره وضعیت همسرش حضور پپدا کرد. همجنین ریچارد راتکلیف همسر نازنین زاغری و بابک نمازی پسر باقر و برادر سیامک نمازی نیز در نیویورک حضور داشتند و با گفت‌وگوهایی خواستار آزادی اعضای خانواده خود بودند.