وکیل پیام درفشان: حکم صادر شده غیرقانونی است، دادگاه حق صدور حکم محرومیت از وکالت ندارد

0
267

سعید دهقان، وکیل پیام درفشان که به دو سال زندان و دو سال محرومیت از وکالت محکوم شده این حکم را غیرقانونی خوانده و گفت که موکلش در جلسه دادگاه هم اجازه استفاده از وکیل نداشته است.

آقای دهقان گفت که پیام درفشان از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب کرج به اتهام توهین به رهبری به دو سال زندان و دو سال محرومیت از وکالت محکوم شده است.

پیام درفشان، وکیل دادگستری است که ۹ مرداد ۱۳۹۷ در منزل آرش کیخسروی، دیگر وکیل دادگستری که در آن زمان در بازداشت به سر می برد بازداشت و ۱۵ شهریور همان سال با قرار وثیقه آزاد شد. سعید دهقان، وکیل او گفت: “پیام برای دیدار خانواده موکلش یعنی خانواده آرش کیخسروی رفته بود و این طبیعی ترین کار ممکن و وظیفه اخلاقی و حرفه ای یک وکیل است. اما دادستان البرز دستور داده بود که هرکسی آمد بگیرند و بعد گفتند تجمع غیرقانونی و پیام را بازداشت کردند. اما در بازجویی ها درباره شکایت ما از بازپرسی که دستور فیلتر تلگرام را داده بود خیلی سوال می کنند و محور بازجویی ها کلا همین موضوع تلگرام بوده. در تفهیم اتهام اما صورت مساله عوض می شود نه تجمع و نه تلگرام را مطرح می کنند و  اتهام توهین به رهبری را مطرح می کنند و می گویند که در چت های شخصی در تلگرام و واتس آپ به رهبری توهین کرده و پیام های خصوصی وکیل و موکل را دیده اند.”

متن حکم پیام درفشان

پیام درفشان، آرش کیخسروی، ابوذر نصراللهی، جواد پارسا، سعید دهقان و محمد مقیمی، شش وکیل دادگستری عضو کانون وکلای تهران، روز شانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ از بازپرس بیژن قاسم‌زاده به دلیل حکم مسدود کردن تلگرام، در دادسرای رسیدگی به جرائم کارکنان دولت شکایت کردند. پیام درفشان به  گفته بود که حکم بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه مبنی بر مسدود کردن تلگرام، علاوه بر این که خلاف روند آیین دادرسی و قانون مجازات و خارج از حیطه اختیارات بازپرس است، به دلیل سلب آزادی‌های فردی و تضییع حقوق قانونی ، قانون اساسی را نقض کرده و همه شهروندان می‌توانند طبق قانون اساسی از او شکایت کنند و نقض حکم صادره را خواستار شوند.

سعید دهقان، وکیل پیام درفشان گفت: “ما از روزی که پرونده شکایت علیه بازپرس بیژن قاسم زاده را شروع کردیم پیش بینی هر اتفاقی را داشتیم و همان موقع هم سیگنال هایی دریافت می کردیم که در پرونده های دیگر ما را تهدیدهای ضمنی می کردند. آرش کیخسروی را به اتفاق قاسم شعله سعدی در تجمع مقابل مجلس بازداشت کردند و بعد هم پیام درفشان را هم که گرفتند بخش عمده بازجویی ها به همین موضوع تلگرام بر می گشت.”

آقای دهقان گفت: “برای پیام دیدند هیچ چیزی ندارند از چت های خصوصی او اتهام توهین به رهبری را درآورده اند. متاسفانه یک فتح بابی دارد می شود در قضیه ورود به زندگی شخصی و حریم خصوصی شهروندان. وکلا راز موکلان شان را نگه می دارند و فاش کردن راز موکلان خیلی خطرناک است و همزمان اساسا طبق ماده ۱۷ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا، حق صدور حکم محرومیت از وکالت را نداشتند و محرومیت از وکالت در صلاحیت دادگاه انتظامی کانون وکلا است و هیچ گاه هیچ دادگاه دیگری نمی تواند اما قاضی شعبه یک دادگاه انقلاب کرج برای پیام درفشان دو سال محرومیت از وکالت داده که واقعا فاجعه است. موضوع دیگر هم این است که در دادگاه هم اجازه حضور وکیل ندادند و عملا مانع از حضور وکلای پرونده در جلسه دادگاه شدند. اجازه مطالعه پرونده را هم به وکلا نداده بودند و  بعد از صدور حکم به خود موکل اجازه دادند که چند صفحه ای از پرونده اش را بخواند که همه اینها غیرقانونی و عدول از قانون است.”

بازداشت و صدور احکام زندان برای وکلای دادگستری و به ویژه وکلای درگیر پرونده های سیاسی و مدنی  در جمهوری اسلامی چیز تازه ای نیست، سیاهه وکلای زندانی شده در جمهوری اسلامی لیست بلندبالایی است که ناصر زرافشان، محمد سیف زاده، عبدالفتاح سلطانی، محمد شریف، نسرین ستوده، مصطفی دانشجو، محمد اولیایی فر، آرش کیخسروی، پیام درفشان، فرخ فروزان و هدی عمید بخش کوچکی از آن است. نورعلی تابنده، قطب ۹۶ ساله دراویش گنابادی نیز از وکلای سرشناسی است که در دهه هفتاد شمسی مدتی زندانی شده بود.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ وکلای زندانی اغلب با اتهاماتی چون اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام یا اخلال در نظم عمومی و توهین به رهبری بازداشت میشوند که مصادیق آن اغلب مصاحبه یا اطلاع رسانی‌هایی است که در جهت دفاع از موکلانشان انجام می‌دهند.