وکیل آفرین چیت ساز: به زودی از شخصی که به موکلم اتهام ناروا زده شکایت خواهیم کرد

0
215

محمد مقیمی، وکیل آفرین چیت ساز، روزنامه نگاری که در زندان اوین دوران محکومیت خود را می گذراند با اشاره به انتشار نوشته‌ای حاوی «توهین و افترا» توسط حسین الله کرم «دبیر شورای هماهنگی حزب الله» علیه موکلش در فضای مجازی، گفت «به زودی از اشخاصی که در شبکه های مجازی تهمت های نادرست به موکلش زده اند، شکایت خواهد کرد.»

محمد مقیمی گفت: «متاسفانه شخصی در شبکه مجازی مدتی است که به خانم چیت ساز توهین می کند. نوشته های او نه تنها توهین به موکل من است بلکه توهین و بازی کردن با آبروی مقامات نظام است. نوشته های او مصداق توهین، افترا و نشر اکاذیب است و ما حتما از او شکایت خواهیم کرد.»

آفرین چیت ساز، ستون نویس روزنامه ایران روز ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۴ توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در منزلش بازداشت و به بند دو-الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد. در روز ۱۱ آبان ماه، سه روزنامه نگار دیگر به نام های احسان مازندرانی، سامان صفرزایی، عیسی سحرخیز و همچنین داود اسدی، برادر هوشنگ اسدی، روزنامه نگار باسابقه ایرانی و مقیم فرانسه، تحت عنوان پروژه «نفوذ» نیز بازداشت شدند.  آفرین چیت ساز  با تمام شدن بازجویی هایش در اسفند ماه ۱۳۹۴ به بند زنان زندان اوین منتقل شد و از آن تاریخ تاکنون مجددا مورد بازجویی قرار نگرفته است.

آفرین چیت ساز در اواخر اسفند ماه ۱۳۹۴ طی محاکمه ای غیرعلنی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و همکاری با دول متخاصم علیه جمهوری اسلامی» به ۱۰ سال زندان محکوم شد اما این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر به ۲ سال حبس و ۲ سال ممنوعیت از کار در حوزه مطبوعات تغییر کرد و حکم دادگاه تجدید نظر روز ۱۷ شهریور ماه ۱۳۹۵ به وکیل این روزنامه نگار زندانی ابلاغ شد.

آفرین چیت ساز که اکنون در بند زنان زندان اوین به سر می برد روز دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ توسط حسین الله کرم از اعضای سپاه پاسداران که در اوایل دهه هفتاد از بنیانگذاران گروه انصار حزب الله بود و اکنون خود را «دبیر شورای هماهنگی حزب الله» معرفی می کند روز دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ به «ارتباط غیر اخلاقی با چهار وزی دولت حسن روحانی» متهم شد. حسن الله کرم در صفحه اینستاگرامش   ضمن انتشار عکسی با عنوان «نفوذ» با ذکر اسم اختصاری «خانم آ.چ»، نوشت که این روزنامه نگار زندانی «یک جاسوسه» است که در «اعترافات جدید خود مدعی ارتباط غیر اخلاقی با چهار وزیر دولت روحانی شده است.» «دبیر شورای هماهنگی حزب الله»  در نوشته خود مدعی تشکیل «پرونده جدید» برای این روزنامه نگار تحت عنوان «فساد اخلاقی» شده و از «بازجویی های جدید» از او خبر داده است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛ طی سالهای گذشته، بارها رسانه‌ها و شخصیت‌های نزدیک به قوه قضاییه و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی، مدعی خبردار بودن از محتوای اظهارات افراد زندانی در زمان بازداشت بوده اند و اتهاماتی را به زندانیان سیاسی وارد کرده اند. قوه قضاییه تا کنون هیچگاه در این باره توضیح نداده است که اولا چگونه چنین افرادی به این اظهارات دست دارند، و این که اعترافات یاد شده تحت چه شرایطی اخذ شده است. به علاوه با توجه به توهین‌ها و اتهامات اخلاقی مطرح شده توسط این این نهادها و افراد، قوه قضاییه هیچ پیگیری برای پاسخگو نگهداشتن افراد انجام نداده است. چنین وضعیتی بیش از پیش شائبه سیاسی بودن این بازداشت ها را مطرح می کند. به گونه ای که به نظر می رسد برخی از مقامات قضایی برای تحت فشار قرار دادن مقام‌های دولتی و یا افراد و توجیه بازداشت‌های خودسرانه، به انتقال اطلاعات غلط به منابع خود در رسانه‌های نزدیک به خود اقدام می کنند.

محمد مقیمی، وکیل آفرین چیت ساز، اما روز پنج شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ درباره شرایط موکلش آفرین چیت ساز، گفت: «موکل من اواخر اسفند سال ۱۳۹۴ بازجوییش تمام شده و دیگر بازجویی نشده است. ایشان فقط یک پرونده با اتهام های که قبلا عنوان شده، دارد و متهم به فساد اخلاقی نشده و اینها هم اطلاعات کذب است.»

این وکیل دادگستری گفت:‌ «من هفته دیگر به ملاقات با موکلم به زندان اوین می روم تا این شکایت را تنظیم کنم و بعد از آن به دادگاه شکایت خود را تحویل دهم. تهمت زدن به شهروندان و مقامات دولتی بار حقوقی دارد و باید رسیدگی شود. موکل من اتهامش امنیتی است و برای آن نیز حکم گرفته و در حال حاضر در حال سپری کردن حکمش در زندان اوین است.»

آفرین چیت ساز از هنگام بازداشت در ۱۱ آبان سال ۱۳۹۴ ماه ها در سلول انفرادی تحت بازجویی قرار داشت و محاکمه غیرعلنی او در شعبه ۲۸ دادپاه انقلاب تهران هنگامی برگزار شد که او همچنان در بازداشت بود. خانم چیت ساز برای اولین بار در تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۳۹۵ پس از هشت ماه زندان با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی برای سه روز به مرخصی آمد. این روزنامه نگار مجددا به دلیل بیماری و نیاز به جراحی پا در تاریخ ۳۱ تیرماه به بیمارستان اعزام شد و پس از آن از ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۵ به مدت یک ماه از بیمارستان به منزل منتقل شد. آفرین چیت ساز روز ۲۰ شهریور ۱۳۹۵پس از انکه مقام های قوه قضائیه با تمدید مرخصی استعلاجی او موافقت نکردند به زندان بازگشت درحالی که پزشکان و وکیل او تاکید داشتند که «خانم چیت ساز دچار پاره گی مینیسک زانوی پا است و فقط  پای سمت راستش مورد عمل جراحی قرار گرفته و پای دیگر هم نیاز به جراحی دارد.»

مادر آفرین چیت ساز پیشتر در گفتگویی در تاریخ ۱۱ اردبیهشت ۱۳۹۵ درباره وضعیت جسمی فرزندش در بند دو-الف سپاه پاسداران گفته بود: «آفرین بسیار افسرده و بیمار است. شش ماه در سلول انفرادی دو متر در ۱۷۵ متر بوده که فقط روزی دو بار به مدت نیم ساعت وقت تنفس در حیاط خلوت بند را داشته که دور تا دورش فقط دیوار بوده و بس. در تمام این شش ماه فقط با همان یک دست لباسی که دستگیر شده بود، در سلول بود. حتی قبول نمی کردند ما یک دست لباس دیگر به او بدهیم. البته حالا به بند عمومی آمده که در مقایسه با وضعیت قبلی خیلی بهتر است. غیر از بهم ریختگی روحی، آفرین کلیه درد و تپش قلب شدید دارد. چندین بار به بهداری زندان رفته اما آنجا فقط مسکن به او داده اند.»