ولادیمیر پوتین با اخراج تلافی جویانۀ دیپلمات‌های آمریکائی از روسیه مخالفت کرد

0
150

رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین، روز جمعه ٣٠ دسامبر/ ١٠ دی، بر خلاف آنچه انتظار می رفت اعلام کرد که کشور او قصد ندارد «هیچ دیپلمات آمریکائی را اخراج کند». وی ابراز امیدواری کرد که مناسبات دیپلماتیک میان مسکو و واشینگتن با سیاست‌های رئیس جمهوری آینده آمریکا بازسازی شود. آمریکا، روز پنجشنبه، به اتهام شرکت در سرقت اطلاعات از کامپیوترهای مسئولان حزب دموکرات و نفوذ بر نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر گذشته، ٣٥ دیپلمات روسی را اخراج و دو دفتر سرویس‌های اطلاعاتی روسیه را در آمریکا مسدود کرد.
به گزارش خبرگاری فرانسه، ولادیمیر پوتین که در انتظار انتقال قدرت در آمریکا به دونالد ترامپ بسر می برد، تصمیمات روز گذشته آمریکا را «غیر دوستانه» خواند و گفت این اقدامات به روابط میان دو کشور لطمه می زند. وی با این حال گفت که روسیه در دامِ «یک دیپلماسی غیرمسئولانه نمی‌افتد و مشکلی برای دیپلمات‌های آمریکائی ایجاد نمی‌کند».

ولادیمیر پوتین ابراز تاسف کرد که «دولت باراک اوباما دوران خود را این چنین به پایان می رساند».

پیش از اعلام این تصمیم ، سرگئی لاورُف، وزیر امور خارجۀ روسیه، گفته بود که وی و دیگر مسئولان کشوراز ولادیمیر پوتین خواسته‌اند ٣٥ دیپلمات آمریکائی مقیم روسیه را از این کشور اخراج کند. وی گزارش‌های سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا را مبنی بر دست داشتن روسیه در سرقت ایمیل‌های مسئولان حزب دموکرات آمریکا «اتهامات بی أساس» توصیف کرد و گفت ««دولت باراک اوباما در آخرین روزهای خود با نسبت دادن گناهان کبیره به روسیه و با تلاش برای انتصابِ مسئولیت شکست های خود در سیاست خارجی، اینک اتهامات تازۀ بی اساسی بر ما وارد کرده است. مقامات آمریکائی، دولت روسیه را به مداخله در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا متهم می کنند».

وزیر امور خارجۀ روسیه با ابراز تاسف از اینکه «دولت آمریکا، بدون ارائۀ مدرک و سندی در این زمینه، یک سلسله مجازات های تازه علیه فدراسیون روسیه بر قرار کرده» است، گفت که وی و «دیگر دستگاه‌های دولتی به ولادیمیر پوتین پیشنهاد کرده اند که ٣١ تن از دیپلمات‌های آمریکائی مقیم مسکو و ٤ دیپلمات کنسولگری این کشور در سَن پترزبورگ را عنصر نامطلوب اعلام دارد».

از همین رو، تصمیم پوتین مبنی بر خودداری از اعلام تدابیر تلافی جویانه بسیاری از ناظران روابط بین الملل را غافل‌گیر کرد.

باراک اوباما، روز پنجشنبه ٢٩دسامبر/‌٩ دی، در بیانیه ای دستور  گفته بود: “امروز دستور داده‌ام در پاسخ به آزارهای دولت روسیه علیه مقام‌های آمریکایی و عملیات سایبری علیه انتخابات آمریکا، اقداماتی صورت گیرد. این اقدامات به دنبال هشدارهای خصوصی و علنی ما به دولت روسیه انجام می‌شوند و پاسخی ضروری و متناسب با اقداماتی است که ناقض هنجارهای رفتاری در عرصه بین المللی بوده و با هدف آسیب رساندن زدن به منافع آمریکا انجام می‌شوند.”