وقتی جیم کری از فیلم خودش انتقاد می‌کند..

0
426

جیم کری کمدین معروف اولین بازیگری نیست که از یک پروژه فاصله گرفته، اما او این کار را به شکلی جدید انجام داده است.

به گزارش  خبرآنلاین، اگر از عنوان فیلم متوجه نشدید، باید بگوییم «کیک-اس 2» (Kick-Ass 2) به اندازه فیلم قبلی خود، بسیار خشن است.

در این بین، حداقل یکی از افراد درگیر این پروژه که 16 اوت (25 مرداد) روی پرده سینماها می‌رود، از خشونت فیلم خیلی راضی نیست.

جیم کری که در «کیک-اس 2» به کارگردانی جف وادلو نقش سرهنگ استارز اند استرایپس را بازی می‌کند، 23 ژوئن در صفحه خود در توئیتر که 10 میلیون پیرو (follower) دارد، نوشت که نمی‌تواند از این فیلم حمایت کند.

کری نوشت: «من حدود یک ماه پیش از تیراندازی در دبستان سندی هوک در «کیک-اس 2» بازی کردم و الان با وجدان آسوده می‌‌گویم از این سطح خشونت نمی‌توانم حمایت کنم.»

او در ادامه از همکاران خود در «کیک-اس 2» عذرخواهی و تصریح کرد که خود فیلم شرمنده‌اش نمی‌کند، اما نگاهش نسبت به خشونت در فیلم‌ها تغییر کرده است. (حادثه دبستان سندی هوک 14 دسامبر 2012 در نیوتاون روی داد و در جریان آن 26 نفر شامل 20 دانش‌آموز و شش نفر از کارکنان دبستان به دنبال تیراندازی جوانی 20 ساله کشته شدند.)

همان طور که آلیسا رزنبرگ در «ThinkProgress» اشاره کرد، کری مشخصا نگفته دقیقا چه چیز او را ناراحت کرده و چرا، حتی دقیقا نگفته منظورش از جمله « نمی‌توانم حمایت کنم» چیست.

بعضی از طرفداران کری این بحث را مطرح کرده‌اند که او دریافتی خود از «کیک-اس 2» را صرف اقدامات برای جلوگیری از خشونت خواهد کرد، اما نظر اکثریت این است که او حداقل در برنامه‌های تبلیغی برای فیلم شرکت نخواهد کرد.

مارک میلار نویسنده قصه‌های مصور «کیک-اس» که فیلم بر مبنای آن ساخته شده، در توئیتر به اظهارات جیم کری واکنش نشان داد و نوشت: «کری در این فیلم یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های خود را ارائه داده است.»

 _1348407676

او تاکید کرد از حرف‌های کری «حیرت‌زده» شده، چون فیلم (الف) کاری داستانی است، (ب) خشونت آن از بلاک‌باسترهای ابرقهرمانی کمتر است، (ج) فیلمی است که بخشی از آن به پیامدهای خشونت اختصاص دارد و (د) شخصیت کری در آن یک نگهبان خودگمارده قانون است که حاضر نیست با خود سلاح حمل کند.

کری اولین بازیگری نیست که حمایت خود را از یک پروژه قطع می‌کند، اما او این کار را به شکلی جدید انجام داده است.

بیشتر بازیگران صبر می‌کنند آب‌ها از آسیاب بیفتد و بعد از فیلمی که خودشان در آن بازی کرده‌اند انتقاد می‌کنند، برای اینکه فکر می‌کنند فیلم مورد بحث خیلی خوب نیست.

به عنوان مثال، مارک والبرگ سال 2008 در فیلم «اتفاق» به کارگردانی ام. نایت. شیامالان بازی کرد، اما دو سال بعد هنگام تبلیغ برای فیلم «مشت‌زن» علنا گفت «اتفاق» فیلم بدی است.

کریستوفر پلامر بیشتر از این صبر کرد و در چهلمین سال اکران موزیکال محبوب «آوای موسیقی» («اشک‌ها و لبخندها») از آن به عنوان «آوای بلغم» نام برد و به این شکل نارضایتی خود را از این فیلم ابراز کرد.

بازیگران خیلی انگیزه ندارند قبل از اکران یک فیلم در شرایطی که احتمال موفقیت تجاری آن وجود دارد، از آن بد بگویند. به هر حال موفقیت احتمالی یک فیلم صرف نظر از ویژگی‌های کیفی آن می‌تواند برای آن‌ها سودآور باشد.

مواردی هست که بازیگران فکر می‌کنند پروژه‌ای که در آن نقش داشته‌اند، آن قدر بد است که می‌تواند تصویری بد از آن‌ها منعکس کند، اتفاقی که سال 1997 افتاد. در آن سال براد پیت یک ماه پیش از اکران فیلم «The Devil’s Own» رسما از آن فاصله گرفت.

سال 1990 هم مارلون براندو در بیانیه‌ای به طور علنی از فیلم «Freshman» انتقاد کرد و آن را «فیلمی افتضاح»‌ نامید که قطعا در گیشه شکست می‌خورد.

ادوارد نورتن سال 2008 به خاطر آنچه اختلاف شخصی با تهیه‌کنندگان عنوان شد، حاضر نشد برای فیلم «هالک» تبلیغ کند. شان کانری هم حاضر نشد در جشن پنجاهمین سالگرد آغاز مجموعه سینمایی جیمز باند شرکت کند.

اینکه کمتر پیش می‌آید بازیگری پا جای پای نورتن بگذارد، یک دلیل مشخص دارد. بسیاری از بازیگران برابر با قرارداد خود ملزم هستند در تبلیغات عمومی برای فیلم خود مشارکت داشته باشند. اگر قرارداد کری هم به این شکل تنظیم شده باشد، ممکن است ادامه اعتراض او برایش پیامدهای قانونی داشته باشد.

کری البته نمی‌گوید «کیک-اس 2» فیلم بدی است. او می‌گوید اعتقاد دارد نگاه فیلم «اشتباه» است. این اتفاق قبلا هم افتاده است. مثلا کاترین هیگل به مجله ونیتی فر گفت فکر می‌کند فیلم «Knocked Up» خیلی «جنسیت‌گرا» است.

با این حال، آنچه کری ابراز می‌کند خیلی رایج نیست. او در مقطعی از خشونت در فیلم‌ها می‌گوید که حداقل در روزهای اخیر اتفاقی مشابه دبستان سندی هوک نیفتاده است. بنابراین این موضوع در حالی در رسانه‌ها مطرح شده که عملا کسی کشته نشده که صرف نظر از برداشت افراد از موضوع و خود فیلم، مسئله تازه‌ای است.

قسمت اول « کیک-اس» سال 2010 با بودجه 30 میلیون دلاری ساخته شد و به فروش 96 میلیون دلاری در سطح جهان رسید.

داستان درباره نوجوانی به نام دیو است که به قصه‌های مصور علاقه دارد. او تصمیم می‌گیرد در قالب ابرقهرمانی نقابدار بنام کیک-اس دربیاید.

کیک-اس در «کیک-اس 2» به گروهی از شهروندان عادی می‌پیوندد که متاثر از او با زدن نقاب با جنایتکاران مبارزه می‌کنند. رهبری این گروه را سرهنگ استارز اند استرایپس به عهده دارد. در این بین ابرقهرمانی به نام رد میست نقشه‌ای می‌کشد که زندگی همه اطرافیان کیک-اس را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آرون تیلور جانسن، کلویی گریس مورتز، کریستوفر مینتز-پلاسه، موریس چستنات، جان لگیزامو و دانلد فیسن دیگر بازیگران «کیک-اس 2» هستند. براد پیت یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم است.