وضعیت صعودی کرونا در ۱۰ استان کشور

0
177

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیش‌بینی می‌شود کشور تا یک سال آینده درگیر کرونا باشد و مرگ و میرهای ناشی از آن همچنان ادامه داشته باشد.

دکتر ایرج حریرچی اظهار داشت: وضعیت کلی کشور در حال حاضر باثبات است و تداوم این ثابت به رفتار اجتماعی مردم بستگی کامل دارد.

وی با اشاره به فرارسیدن تابستان و احتمال اوج‌گیری مسافرت‌ها و تجمعات، هشدار داد: مسافرت به مناطق ییلاقی و گردشگری باعث می‌شود تا ویروس از شهرها به روستای خوش آب و هوای مقصد گردشگری منتقل شود.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: تا زمانی که واکسن موثری پیدا نشود و بعد از آن هم تا زمان توزیع مناسب واکسن و تاثیر آن در دراز مدت، تنها راه مقابله پیشگیری از بیماری با رعایت فاصله‌گذاری و رعایت بهداشت فردی است.

حریرچی افزود: در مواردی که میزان عفونت در برخی شهرها افزایش پیدا کند، مجبور به قرنطینه و اعمال محدودیت‌های سختگیرانه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه کرونا در استان‌های مختلف با میزان شیوع و همه‌گیری با فاصله زمانی رخ داده است، گفت:۱۰ استان کشور با وضعیت صعودی مواجه هستند و همین استان‌ها در دوره اسفند و فروردین مشکل چندانی نداشت و چرخش ویروس در آنها قابل توجه نبود.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شیوع موج کرونا در این استان‌ها و رسیدن به قله را ناشی از رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و و برگزاری مراسم‌های عزا و عروسی اعلام کرد و اظهار داشت: با توجه به این موضوع باید سیاستگذاری کشور با اجرای محلی را حتما داشته باشیم.

وی ادامه داد: در همین راستا ستاد ملی کرونا در حال تصویب آیین نامه‌ای است  که طی آن در استان‌های با درگیری شدید با کرونا، تصمیمات استانی گرفته و اجرایی شود.

حریرچی راه حل اصلی مقابله با کرونا را افزایش آگاهی مردم اعلام کرد و افزود: شست و شوی مداوم دست‌ها، رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک به محض خروج از منزل باید مورد توجه مردم باشد.

ایرنا نوشت؛ معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خطرناک‌ترین کار در وضعیت کنونی را دیدار به بزرگان و افراد مسن فامیل دانست و تاکید کرد: در این دیدارها افراد ناقل بیماری که بدون علامت هستند طی نیم ساعت آنان را مبتلا به این بیماری کشنده می‌کنند.