وضعیت بحرانی در ۶ استان

0
256

براساس هشدار سازمان مدیریت بحران امروز ‌بارش باران همراه با رگبار و رعد و برق، وزش باد، وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در استان‌ها‌ خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و ایلام داریم که ‌احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها می‌شود.راه ارتباطی شهر ایلام به دهلران به‌طور کامل قطع شد
سرهنگ رضا همتی‌زاده اظهار داشت: با طغیان رودخانه «میمه زرین آباد» را ارتباطی ایلام به دهلران کاملا قطع شده است.

سنندج به حالت آماده باش درآمد
حشمت‌الله صیدی در جلسه فوق‌العاده شورا که با دستور کار تمهیدات و اقدامات انجام شده شهرداری به‌منظور مقابله با وقوع احتمالی سیل در این شهر برگزار شد، اظهار داشت: کلیه پرسنل و کارگران شهرداری سنندج در چند روز اخیر با تمام توان و به‌صورت شبانه‌روزی پای کار بودند تا بلکه کم‌ترین مشکل و خسارت به سطح شهر و شهروندان وارد شود. 

وی با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بروز سیلاب در مناطق حاشیه رودخانه‌ها افزود: از چند روز گذشته جلسات مختلف، برنامه‌ریزی‌ها و تمهیدات متعددی در راستای رفع موانع و مشکلات برای مقابله با سیلاب احتمالی تشکیل و مصوبات زیادی تصویب شده است.

شهردار سنندج خاطرنشان کرد: اکیپ‌های ویژه و ۲۶ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین شهرداری در نقاط حادثه‌خیز «بلوار کردستان، نواحی منفصل شهری حسن‌آباد، گریزه، نایسر و ننله سنندج» مستقر می‌شوند و مکاتبات لازم برای جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی با سازمان نظام مهندسی به‌عمل آمده است.

اعلام حالت فوق‌العاده در استان خوزستان
غلامرضا شریعتی با ارسال اطلاعیه‌ای خطاب به تمامی سازمان‌ها، ادارات، شرکت‌ها، مؤسسات دولتی، نهاد‌های انقلاب اسلامی، مؤسسات عمومی غیردولتی، شهرداری‌ها، نیرو‌های نظامی و انتظامی اعلام کرد: با توجه به پیش‌بینی بارش‌های قابل توجه در سطح استان خوزستان و حوضه‌های بالادست استان و با در نظر گرفتن افزایش ورودی آب به مخازن سد‌های استان و نزدیک شدن حجم اکثر سد‌ها به تراز حداکثری و در نتیجه افزایش خروجی سد‌ها و دبی رودخانه‌ها در ماه‌ها و روز‌های اخیر و احتمال وقوع سیل، طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آبگرفتگی شهر‌ها و روستا‌های استان و به منظور تداوم اقدامات پیشگیرانه و آمادگی مقابله با سیلاب و انجام عملیات ترمیم و تقویت سیل‌بندها، لایروبی رودخانه‌ها، تخلیه مراکز جمعیتی در صورت لزوم و اسکان در مناطق امن و سایر اقدامات مورد نیاز حالت فوق‌العاده در استان از روز شنبه ۱۰ فروردین ۹۸ تا زمان اعلام عادی شدن اوضاع ابلاغ می‌شود.

احتمال شکسته شدن سیل‌بند‌های خوزستان وجود دارد
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان اظهار داشت: نقاط بحرانی در شوشتر، شوش و اطراف دز شناسایی کردیم و در حال حاضرماشین آلات مشغول هستند.

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر و ایجاد لغزندگی روی سیل بند‌ها عملیات به مشکل برخورده است، اما همچنان همکاران ما در محل فعالیت می‌کنند و تا به امروز برای سیل بند‌ها مشکلی پیش نیامده است.

اگر دبی بیش از این افزایش پیدا کند مشکل ایجاد خواهد کرد البته سیل بند‌ها با دبی فعلی می‌توانند تحمل کنند، اما با افزایش میزان دبی دز احتمال شکستی وجود دارد.

مسعود انصاریان بیان کرد: به علت بالا آمدن آب و بارندگی مشکل تامین خاک داریم که این‌ها بر مشکلات ما افزوده شده است.

وی تصریح کرد: سیل بند‌ها را در اطراف دز، بخش مرکزی، شعیبیه و شاوور مستحکم کرده ایم و تاکنون مشکلی نداشته است. تخلیه ۴ روستای حاشیه دز در اهواز
جمال عالمی، فرماندار اهواز شنبه شب در خصوص وضعیت روستا‌های در معرض سیلاب بخش مرکزی این شهرستان اظهار کرد: آب رودخانه به برخی از منازل چهار روستای بیت سید یدیم، سید هاشم، سید ظاهر و سید معن در این بخش نفوذ کرده و عملیات امدادرسانی به روستاییان با سرعت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه هشدار‌های لازم برای تخلیه این روستا‌ها قبل از سیلاب داده شده بود، به ایسنا گفت: مردم و وسایل و احشام روستا‌ها به کمک دستگاه‌ها و اهالی با قطار، کامیون و وانت‌بار‌ها در حال تخلیه هستند. دستگاه‌ها همچنان در حال ترمیم و استحکام‌سازی سیل‌بند‌ها هستند تا از ورود آب جلوگیری شود. قربانیان سیلاب لرستان به ۴ نفر رسید
بارش باران و وقوع سیلاب در لرستان خسارت‌های زیادی به بار آورد و سبب تخریب بسیاری از ابنیه، پل‌ها، منازل مسکونی و محور‌های مواصلاتی استان شد.

سیل لرستان علاوه بر خسارت‌های مالی و آوارگی بسیاری از مردم سبب از دست دادن ۴ نفر از هم استانی‌هایمان در شهرستان‌های کوهدشت، پل‌دختر، الیگودرز و خرم‌آباد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با اشاره به اینکه وضعیت وقوع سیلاب در خرم آباد، پلدختر و دورود خوب نیست و اوضاع رو به وخامت است، اظهار داشت: رودخانه کشکان طغیان کرده است.

وی با بیان اینکه کوچه‌های منطقه مطهری خرم آباد دچار آبگرفتگی شدید شده‌اند، تصریح کرد: مردم هم متأسفانه هیچ توجهی به هشدار‌ها نمی‌کنند. 

وضعیت قرمز در شهرستان دورود
بارندگی در شهرستان دورود سبب جاری‌شدن سیلاب و خسارت‌های مالی خواهد شد، هم‌اکنون بارندگی در شهرستان دورود شروع‌شده، سد مروک فقط ۷۰ سانتی‌متر دیگر مانده است که سرریز کند.

حسین ساکی اظهار داشت: در صورت سرریزشدن سد مروک برای روستا‌های بخش سیلاخور مشکلی ایجاد نمی‌شود، اما ممکن روستا‌های بخش مرکزی را آب فرا بگیرد، چون این روستا‌ها در حاشیه رودخانه تیره است.

دریچه سد مروک کامل باز است در واقع ۳۷ مترمکعب در ثانیه آب از سد خارج می‌شود که اگر بارندگی ادامه داشته باشد، فردا احتمال ۱۰۰ درصد سد مروک سرریز می‌کند؛ روستا‌های بخش سیلاخور نزدیک سد مروک هستند، ولی در قسمت بلندی قرار دارند.

۲۶۰۰۰ نفر از مردم دورود منازل خود را تخلیه کنند
نماینده ویژه استاندار لرستان با بیان اینکه ۹۷ درصد سد «مروک» پر شده است، گفت: با توجه به روند بارش‌ها طی دو ساعت آینده این سد سرریز خواهد کرد و احتمال طغیان رودخانه «تیره» این شهرستان وجود دارد. برخی روستا‌های شهرستان دورود در خطر آب گرفتگی قرار دارد که نیاز است ۲۵ تا ۲۶ هزار نفر از مردم جابه‌جا شوند و اسکان فراهم‌شده است. هشدار هواشناسی: طغیان رود‌ها و رانش زمین در مازندراناداره کل هواشناسی مازندران روز یکشنبه با انتشار اخطاریه‌ای نسبت به احتمال بالا آمدن دوباره آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها، رانش زمین و ریزش سنگ در جاده‌ها از امشب همزمان با آغاز موج جدید بارندگی هشدار داد. پیش بینی هواشناسی برای امروز
احمد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی، درباره وضعیت آب و هوایی امروز گفت: ابر‌های باران زا در حال ورود به کشور هستند و سامانه امشب (شنبه شب) از نوار غربی وارد کشور می‌شود، این سامانه در روز یکشنبه تقویت می‌شود و تا سه شنبه به طور کلی نیمه غربی کشور را فرامی گیرد که بارش‌ها به صورت باران و در ارتفاعات به صورت برف خواهد بود.

او افزود: غرب کشور، کردستان فردا بعدازظهر بیشترین باران‌ها را شاهد خواهد بود و به تدریج آذربایجان غربی و شرقی درگیر بارش‌ها خواهند شد. نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که بارش‌ها در روز یکشنبه و دوشنبه شدت بیشتری دارد. همچنین بارش‌ها در یکشنبه و دوشنبه صبح محدوده وسیعی از جنوب کردستان شمال ایلام کرمانشاه و زنجان را در بر می‌گیرد و بیشترین بارش‌ها در خوزستان، جنوب کردستان و شمالی و مرکزی ایلام شاهد خواهیم بود.

وظیفه از احتمال سیل در خوزستان و برخی استان‌ها خبر داد و افزود این سامانه نیز می‌تواند سیل ناگهانی را نیز داشته باشد و طغیان رودخانه‌ها دور از انتظار نیست. در این سامانه بارش برف آنچنانی نداریم فقط بارش برف در ارتفاعات خواهد بود. این سامانه دوشنبه شب شرق گیلان، قزوین را فراخواهد گرفت و بارش‌ها بیشتر به صورت رگبار خواهد بود.

به گزارش تسنیم؛ وی با تاکید بر این نکته که بارش‌های این سامانه در کارون و کهگیلویه و بویر احمد نسبت به سامانه قبلی ضعیف‌تر خواهد بود، گفت: این سامانه در نیمه شرقی ضعیف‌تر خواهد بود و وزش باد در این استان‌ها شدید‌تر خواهدبود.

تازه‌ترین اخبار بارندگی ایران؛ وضعیت بحرانی در خوزستان، سنندج و لرستان