وزیر صنعت: تولیدات رنو در ایران به ٥٠٠ هزار دستگاه می رسد

0
174

وزیر صنعت معدن و تجارت پیرامون توافقنامه ای که بین ایدرو و رنو به امضا رسید گفت: این توافق در دو مرحله تعریف شده که در مرحله اول، یک هزار دستگاه خودرو در سال تولید می شود و در مرحله دوم به ٣٠٠ هزار دستگاه خواهد رسید .

محمد رضا نعمت زاده در حاشیه نمایشگاه خودرو پاریس افزود:خودروهای مزبور با احتساب تولیدات فعلی مانند ال ٩٠ و ساندرو، در مجموع به سالیانه 500 هزار دستگاه می رسد .

نعمت زاده چارچوب توافق نامه امضا شده بین ایدرو و رنو را خوب توصیف کرد و گفت: این توافق بعد از 10 ماه مذاکره به سرانجام رسید که منجر به سرمایه گذاری خوب در صنعت خودروسازی کشور می شود.

وی اضافه کرد: اکنون مذاکره ادامه دارد تا در سه تا چهار ماه آینده، همه قراردادها و توافق های جزئی در بخش تحقیق و توسعه طراحی های جدید، ساخت موتورهای کم مصرف و تولید گیربکس های اتوماتیک نهایی شود.

وزیر صنعت معدن و تجارت امضای توافق و قراردادهای همکاری با خودرو سازان خارجی از جمله رنو، حاصل توافق برجام است که فضای بین المللی را برای همکاری های صنعتی ایران با سایر کشورهای فراهم کرده است.

نعمت زاده افزود: براساس توافق انجام شده بین ایدرو و رنو، این خودرو ساز فرانسوی به میزان 60 درصد و شرکت ایرانی 40 درصد سرمایه گذاری مشترک خواهند داشت.
وی اظهارداشت: اجرای توافق نامه یادشده در دو بخش پیش بینی شده است.

 در دور جدید همکاری های خودرویی ایران و فرانسه با امضای توافق نامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ( ایدرو) و شرکت رنو فرانسه در نمایشگاه خودرو پاریس 2016 با حضور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و کارلوس گون مدیرعامل رنو آغاز شد.
این توافقنامه برای همکاری مشترک (جوینت ونچر) میان گروه خودروسازی رنو و سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو) به امضا رسیده که منجر به گسترش حضور رنو در ایران خواهد شد.

این همکاری مشترک شامل یک مرکز مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه سازان داخلی و یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه 150 هزار دستگاه در سال است.

دو خودرو «سیمبل و داستر جدید» نخستین خودروهای تولیدی این کارخانه خواهند بود که در سال 2018 به تولید می رسند.
براساس این توافق نامه، رنو برای نخستین بار در ایران، مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خود را خواهد داشت و همچنین همکاری های کنونی رنو با دو شریک خود، سایپا و ایران خودرو در قالب «همکاری مشترک رنو پارس» ادامه خواهد داشت.

کمتر از یک سال از اجرایی شدن برجام سپری شده و نخستین قرارداد خودرویی میان ایران خودرو و پژو منعقد شد و قرارداد دوم را سایپا و سیتروئن بستند و بزودی قرارداد نهایی این دو شرکت امضا می شود.

ایران خودرو و پژو قرار است امسال نخستین محصول خود را با نام «2008» به بازار ایران عرضه کنند و پس از آن، خودروهای «301» و «208» را؛ سایپا و سیتروئن و تفاهم اولیه را برای افزودن خودروهای روز سیتروئن به خطوط تولید سایپا کاشان داشته اند.

شرکت هایی مانند فیات، فولکس واگن و بنز مذاکرات خود را با خودروسازان ایرانی آغاز کرده اند و شرکت رنو فرانسه که در دوران تحریم فعالیت خود را به تولید مشترک خودروهای تندر و تندرپیکاپ محدود کرده بود، این روزها با دو خودرو تولیدی مشترک با شرکت پارس خودرو یعنی «ساندرو هاچ بک» و «ساندرو استپ وی» به بازار آمده است.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه خودرو پاریس٢٠١٦ از یکم اکتبر (دهم مهرماه) به مدت 16 روز درهای خود را به روی عموم می گشاید.
خودروسازانی مانند گروه رنو نیسان، گروه پژو سیتروئن، گروه فیات (فراری، مازراتی و آبارت)، مرسدس بنز، تویوتا، ب.ام.و، پورشه، میتسوبیشی موتورز و جنرال موتورز در این نمایشگاه حضور دارند.