وزیر دفاع ایران سخنان جان کری درباره ایران را “یاوه گویی و حرف مفت” خواند

0
191

حسین دهقان زیر دفاع ایران در واکنش به سخنان جان کری مبنی بر آمادگی برای مذاکره درباره برنامه موشکی ایران و همچنین این که ایران در منطقه نقش سازنده ای ایفا کند، این سخنان را یاوه گویی و حرف مفت خواند.

وزیر دفاع ایران در واکنش به سخنان جان کری درباره تمایل به مذاکره درباره برنامه موشکی ایران، این سخنان را “یاوه گویی و حرف مفت” خواند.

حسین دهقان روز شنبه (۲۱ فروردین) در حاشیه سالگرد کشته شدن سپهبد علی صیاد شیرازی با انتقاد از حضور ایالات متحده در منطقه گفت: “آمریکایی‌ها باید امروز به این موضوعات فکر کنند که اگر به‌دنبال رفاه، ثبات و آرامش در هر جای دنیا هستند، یک راه بیشتر ندارند و آن هم این است در امور داخلی دیگر کشورها مداخله نکنند و در آن مناطق حضور پیدا نکنند.”

دهقان گفت سپس خطاب به دولتمردان سه پرسش را مطرح کرد: “دلیل حضورشان در مناطق مختلف چیست؟ آیا به خاطر منافع کشورهای مختلف است که در امر داخلی آن ها دخالت می‌کنند و تلاش می‌کنند نظام‌های سیاسی همراه خودشان را حفظ کنند؟ و  چه انتفاعی از راه‌اندازی گروه‌های تکفیری مانند داعش و طالبان می‌برند؟”

وی ادامه داد: آنچه اخیراً وزیر امور خارجه آمریکا در بحرین اظهار داشته از چند جهت قابل بررسی است که جنبه اول آن این است که آمریکا به‌دلیل مواضعی که اتخاذ کرد در استیصال قرار دارد و عناصر وابسته به آنها در منطقه با توجه به آنچه در حال وقوع است نگران ناتوانی آمریکا در حفاظت از خود هستند.

وزیر دفاع افزود: “آنها نگران ناتوانی آمریکا در حمایت از خود برای تداوم جایگاه ناحق خود به‌عنوان امیر و پادشاه هستند. آمریکایی‌ها بسیار تلاش کردند تا پروژه ایران‌هراسی را در منطقه ترویج دهند و بازار سلاح گسترده‌ای را در منطقه برای خود ایجاد کنند و از سویی دیگر آن‌گونه القا کنند که لازمه عناصر آنها در منطقه همراهی کردن آنها با سیاست‌های آمریکاست.”

وزیر دفاع ایران اضافه کرد: “اگر جان‌کری چند دقیقه‌ای بر روی این مسائل فکر کند دیگر این‌قدر یاوه‌گویی نمی‌کند. وی باید بداند که نباید حرف مفت زد و هرگز دچار فراموشی و تحلیل غلط نخواهد شد.”

او آمریکا را متهم به حمایت از حکومت‌هایی کرد که در یمن جنایت کرده و از گروه های تکفیری حمایت می‌کنند.

سخنان وزیر دفاع ایران چند روز پس از آن بیان شد که وزیر خارجه ایالات متحده در سفر خود به بحرین از آمادگی برای گفت و گو درباره برنامه موشکی ایران و حل اختلافات سخن گفته بود.

کری ضمن انتقاد از اقدامات بی ثبات کننده ایران در خاورمیانه از تهران خواسته بود که برای پایان دادن به جنگ در سوریه و یمن کمک کند.

در سخنان دیگری در واکنش به این گفته‌های آقای کری، حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران گفت صحبت درباره اقدامات قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران “خارج از صلاحیت و شایستگی مقامات آمریکایی است.”

آزمایش‌های جدید موشکی ایران طی ماه‌های گذشته واکنش‌های جهانی مختلفی را بر انگیخته است. آمریکا و قدرت‌های اروپایی خواستار طرح این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل شدند.

به گزارش صدای آمریکا؛ دولت ایالات متحده همچنین اسامی افراد و شرکت ‌های جدیدی را به فهرست تحریم‌های موشکی ایران افزود.