وزیر دفاع اسرائیل: جمهوری اسلامی فقط حضور نیابتی در سوریه دارد

0
184

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید جمهوری اسلامی چند مستشار و کارشناس در خاک سوریه دارد، اما نیروی نظامی در سوریه ندارد. او می‌افزاید، اسرائیل اجازه استقرار نیروی نظامی در سوریه را به ایران نخواهد داد.

وزیر دفاع اسرائیل گفته است که “هم‌اکنون جمهوری اسلامی حضور نظامی فیزیکی در سوریه ندارد”. او این سخنان را در گفت‌وگو با Ynet بیان داشت.

این سخنان آویگدور لیبرمن در تناقض با اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است که بارها نسبت به استقرار نیروهای جمهوری اسلامی در خاک سوریه هشدار داده بود.

نتانیاهو همچنین گفته بود که جمهوری اسلامی کارخانه‌ی موشک‌سازی در شهرهای جنگ‌زده احداث کرده است و این‌که “هرجا داعش خارج می‌شود، جمهوری اسلامی جای آن را می‌گیرد”.

در گزارشی که سه ماه پیش یوسی کوهن، مدیر سازمان مخفی موساد به وزیران کابینه دولت اسرائیل ارائه داده بود، از استقرار جمهوری اسلامی در منطقه با استفاده از نیروهای جمهوری اسلامی و متحدان محلی‌اش در سوریه، لبنان، عراق و یمن سخن رفته بود.

علاوه بر این، پیش از این بارها گزارش شده بود که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران از نیروهای خود در جبهه‌های جنگ بازدید کرده است.

وزیر دفاع اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۸ نوامبر (۷ آذر) در مصاحبه با Ynet گفت: «این درست است که شماری مستشار و کارشناس جمهوری اسلامی در آنجا حضور دارند، اما نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در خاک سوریه وجود ندارند.»

آویگدور لیبرمن توضیح می‌دهد که “استراتژی جمهوری اسلامی این است که همه جا نیروی نیابتی برای خود تشکیل دهد”. بنابراین “آنها حضور فیزیکی در لبنان ندارند و به جای آن حزب‌الله را دارند؛ در یمن حضور فیزیکی ندارند، بلکه شورشیان حوثی را دارند. آنها همین طرح‌هایی برای سوریه دارند تا انواع گروه‌های مزدور شبه‌نظامی شیعی را ایجاد کنند؛ مزدورانی که از عراق، افغانستان و پاکستان به آنجا می‌آورند”.

هفته گذشته بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو به بودجه دفاعی اسرائیل افزوده شد. دلیل آن تغییرات محسوس امنیتی در منطقه عنوان شده است.