وزیر دفاع آمریکا در مورد فشار بر مردم ایران هشدار داد

0
216

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، درباره پیامدهای تحت فشار قرار دادن مردم ایران هشدار داده و گفته است که چنین سیاستی می‌تواند ایرانی‌ها را با حکومت “نامحبوب” جمهوری اسلامی متحد کند.

آقای ماتیس همچنین جمهوری اسلامی را یک حکومت شنیع خوانده که نباید با مردم ایران اشتباه گرفته شود.

وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه ای با “ایلندر” – روزنامه دانش آموزان یک دبیرستان ایالت واشنگتن – گفته است: “به خاطر داشته باشید که این حکومت خیلی از مردم ایران را کشته و خیلی از جوانان ایرانی را که چند سال پیش در انقلاب سبز (اعتراضات جنبش سبز) علیه آن تظاهرات کردند به زندان انداخت.”

او افزود: “مشکل موجود، مسلما مردم ایران نیستند. این حکومت است که عوامل خود را می‌فرستد تا سفرا را در پاکستان یا در واشنگتن دی‌سی ترور کند.”

به نظر می رسد که وزیر دفاع آمریکا به ماجرای منصور ارباب‌سیر، شهروند ایرانی – آمریکایی اشاره می‌کند که در سال ۲۰۱۳ میلادی متهم شده بود با همدستی اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن توطئه کرده است.

مقام‌های ایرانی آن اتهام را قویا رد کرده بودند.

آقای ماتیس گفت: “تا زمانی که مردم ایران از این حکومت مذهبی خلاص نشده‌اند، اینها (رهبران ایران) فکر می‌کنند اختیار آن را دارند که حتی به مردم بگویند به چه کسانی در انتخابات رای بدهند.”

وزیر دفاع آمریکا با اشاره به نحوه برگزاری انتخابات در ایران گفت: “این رهبر [جمهوری اسلامی] است که تصمیم می‌گیرد چه کسانی در انتخابات شرکت کنند. مثل این است که رئیس جمهور کنونی آمریکا تصمیم بگیرد در مبارزات انتخاباتی بعدی چه کسی اجازه خواهد داشت به عنوان نامزد شرکت کند.”

برخی دیگر از مقامات آمریکایی نیز در گذشته چگونگی برگزاری انتخابات در ایران به خصوص روند گزینش نامزدهای مجاز و جلوگیری از ورود آزادانه دیگران به صحنه رقابت انتخاباتی را مورد انتقاد قرار داده و آن را با معیارهای انتخابات آزاد درجهان منطبق ندانسته‌اند.

وزیر دفاع آمریکا همچنین یک بار دیگر حکومت ایران را به فرستادن موشک برای گروه حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان حوثی در یمن متهم کرد.

آقای ماتیس همچنین جمهوری اسلامی را بزرگ‌ترین عامل بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه خواند و گفت که “تمام مردم منطقه” از قاهره و تل آویو گرفته تا ریاض چنین نظری دارند.

او همچنین اظهار داشت: “در حال حاضر آنها موشک‌های بالستیک را به یمن برده‌اند که از آنجا به عربستان سعودی شلیک شد. کنار آمدن با آنها خیلی سخت خواهد بود. در نهایت کاری که باید کرد همان است که وزیر خارجه وقت هیلاری کلینتون کرد، یعنی با اعمال تحریم علیه آنها، تحر‌یم‌های اقتصادی، آنها را واداشت به پای میز مذاکره بیایند چون می‌خواهند در قدرت باقی بمانند.”

او گفت: “می‌توان دید که چرا پرزیدنت اوباما اینقدر برای جلوگیری از دستیابی آنها به سلاح اتمی مضطرب بود.”

ایران اتهام تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را رد می‌کند. مقامات جمهوری اسلامی همچنین به خاطر اینکه عربستان وارد جنگ داخلی یمن شده از آمریکا به دلیل فروش تجهیزات به آن کشور انتقاد می‌کنند.

وزیر دفاع آمریکا در عین حال گفت: “شما نباید کار کنید که مردم ایران با این حکومت نامحبوب متحد شوند. اگر شما هر دوی آن‌ها را تحت فشار قرار بدهید، نتیجه این است که آنها به هم نزدیک خواهند شد.”

وی افزود: “ما باید اطمینان حاصل کنیم که مردم ایران می‌دانند که ما با آن‌ها ستیزی نداریم.”

او در مورد سوریه گفت: “دلیل اینکه [بشار] اسد هنوز در قدرت است وتوی دیپلماتیک روسیه، قدرت نظامی ایران و حالا توان نظامی روسیه است. بدون اینها، مردم سوریه پنج سال پیش او را بیرون می‌کردند.”

این تازه‌ترین اظهار نظر یک مقام ارشد آمریکا درباره اختلافات آن کشور با حکومت ایران است.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا اواسط ماه ژوئن در سخنانی در مجلس نمایندگان گفته بود سیاست دولت او حمایت از انتقال مسالمت آمیز قدرت در ایران است.

آقای تیلرسون گفته بود: “سیاست ما در قبال ایران این است که مانع از هژمونی و استیلاطلبی آن شویم، توانایی آنها در تولید تسلیحات اتمی را مهار کنیم، و از عناصری در داخل ایران حمایت کنیم که نتیجه آن انتقال مسالمت‌آمیز حکومت خواهد بود. و البته همان‌طور که می‌دانیم، چنین عناصری حضور دارند.”

به گزارش بی بی سی؛ ایران به شدت از اظهارات آقای تیلرسون انتقاد کرده بود.