وزیر دفاع آمریکا: جمهوری اسلامی در حال دامن زدن به تنش‌ها در منطقه است

0
190

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به همراه معاون مطبوعاتی‌اش، جان کربی  پس از نشست مشترک با نمایندگان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که در عربستان سعودی برگزار شد، در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد.

 او در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی و پیش از طرح پرسش‌ها از سوی خبرنگاران در سخنان کوتاهی گفت که “جمهوری اسلامی در حال دامن زدن به تنش‌ها و تضعیف ثبات در منطقه است”.

آستین تصریح کرد: «ما عمیقا متعهد به جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای هستیم. همانطور که قبلاً گفته‌ام، حل هیچ مشکلی در خاورمیانه با ایران مجهز به سلاح هسته‌ای آسانتر نمی‌شود و به همین دلیل است که ما از تلاش‌های رئیس جمهوری [جو بایدن] برای رسیدن به یک توافق دیپلماتیک با جمهوری اسلامی بر سر برنامه اتمی‌اش حمایت می‌کنیم.»

دویچه وله نوشت؛ وزیر دفاع آمریکا تایید کرد که جمهوری اسلامی “چالش‌های جدی امنیتی” ایجاد می‌کند که فراتر از برنامه اتمی‌اش است و تاکید کرد: «من قصد دارم خیلی روشن بگویم: ما از خودمان، شرکایمان و منافعمان در مقابل هر تهدیدی از سوی جمهوری اسلامی یا نمایندگانش دفاع می‌کنیم.»

یکی از خبرنگاران با اشاره به تنش‌های اخیر میان جمهوری اسلامی و آمریکا در خلیج فارس از آستین پرسید: «آیا ایالات متحده برای جلوگیری از تشدید تنش یا ایجاد راه برای دیپلماسی خویشتن‌داری می‌کند و چه خطوط قرمزی برای صبر آمریکا از این نظر وجود دارد؟»

وزیر دفاع آمریکا در پاسخ گفت که صحبت از “خطوط قرمز” را مفید نمی‌داند اما به صراحت می‌گوید که  اقدامات ایران “ناامن و غیرحرفه‌ای” است. او ادامه داد: «من فکر می‌کنم این نوع رفتار بر همه تأثیر می‌گذارد و بسیار نگران‌کننده است و مطمئناً بر تردد آزادنه دریایی تأثیر می‌گذارد، همه با این اقدامات خطرناک و مخرب ضرر می‌کنند.»