وزیر خزانه داری آمریکا: انتظار دارم تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی اعمال شود

0
160

در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده هنوز تصمیم نهایی خود را درباره ادامه تعلیق تحریم‌های جمهوری اسلامی در چارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اعلام نکرده است، وزیر خزانه داری دولت او می‌گوید احتمالا تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی وضع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، استیو منوشن عصر پنجشنبه به وقت محلی در واشنگتن و در پاسخ به پرسش خبرنگاران در همین زمینه، با بیان این که همچنان به تحریم‌ها توجه می‌کنیم گفت، «به نظرم شما می‌توانید انتظار داشته باشید که تحریم‌های بیشتری در راه باشد.»

این در حالی است که مهلت قانونی پرزیدنت ترامپ برای اعلام تصمیم خود در مورد تعلیق تحریم‌های جمهوری اسلامی که به دنبال اجرای برجام لغو شد رو به پایان است، و یک مقام دولتی نیز روز گذشته گفته بود که حتی اگر تعلیق ادامه یابد، تحریم‌های جدیدی اعلام خواهد شد.

جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی گروه ۱+۵ شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، روز ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ به توافقی بر سر برنامه هسته‌ای تهران دست یافتند که در ازای اعمال محدودیت های سنگین بر آن برنامه بحث‌برانگیز، تحریم های مرتبط با آن لغو شدند.

پرزیدنت ترامپ که در دوران تبلیغات انتخاباتی برجام را بدترین توافق تاریخ خوانده بود، پس از آغاز به کار دولت خود با این استدلال که جمهوری اسلامی با ادامه فعالیت‌های خود در منطقه روح برجام را نقض می‌کند، در نهایت از تایید مجدد پایبندی جمهوری اسلامی به آن خودداری کرد.

کنگره آمریکا ۶۰ روز پس از آن فرصت داشت در مورد بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی تصمیم‌گیری کند. اما با به سر رسیدن این زمان و عدم تصمیم‌گیری کنگره، رئیس جمهوری ایالات متحده خود تا پایان مهلت مقرر قانونی تصمیم خود را در این مورد اعلام کند.

طبق قانون، مجوز لغو تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی باید هر ۱۲۰ روز تمدید شود.

به گزارش صدای آمریکا؛ دولت ایالات متحده پیشتر نیز با وجود اجرای توافق اتمی وین، تحریم‌های دیگری را به دلیل ادامه برنامه موشکی بالیستیک و همچنین نقض حقوق بشر، علیه برخی افراد، نهادها یا شرکت‌های مرتبط با این فعالیت‌های بی ثبات کننده جمهوری اسلامی اعمال کرده است.