وزیر خارجه فرانسه: با طالبان روابطی نخواهیم داشت، آنها دروغ می‌گویند

0
193

ژان ایو لودریان، در گفت‌وگو با کانال 5 این کشور بیان کرده است که گروه طالبان گفته بودند به شهروندان خارجی و افغان‌هایی که قصد ترک کشور را دارند اجازه خواهد داد تا آزادانه این کشور را ترک کنند، اما آنها «دروغ» می‌گویند.

این اظهارات او در حالی بیان می‌شود که چند روز قبل، 200 شهروند آمریکایی که قصد خارج شدن از میدان هوایی (فرودگاه) مزارشریف را داشتند، گروه طالبان به آنان اجازه خارج شدن از افغانستان را نداد تا در نهایت پس از چندین روز انتظار با وساطت زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور افغانستان، تعدادی از شهروندان خارجی از میدان هوایی کابل به قطر انتقال یافتند.

وزیر خارجه فرانسه، همچنان گفته‌های طالبان مبنی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را نیز «دروغ» عنوان کرده است. اعلام کابینه «موقت»، طالبان که همه متشکل از سران طالبان و از یک قومیت هستند، انتقادهای زیادی را در داخل و خارج از افغانستان به همراه داشته است.

العربیه نوشت؛ او علاوه کرده است که پاریس از برقراری هرگونه رابطه و به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان خودداری می‌کند و خواهان اقدامات مشخص از سوی طالبان است چراکه آنان به روابط بین‌المللی نیاز دارد و به دنبال تنفس اقتصادی‌اند، از همین رو همه چیز به طالبان بستگی دارد.

او که درحالی روز یکشنبه عازم قطر خواهد شد که گفته میشود هنوز هم چند شهروند فرانسوی و چند تن از افغان‌های متحد آنان در افغانستان باقی مانده‌اند. در عملیات خروج شهروندان خارجی و متحدان افغان آنها از 14 تا 30 اوت سال جاری میلادی، فرانسه 3 هزار شهروند خود را از افغانستان تخلیه کرد که برای این کار با گروه طالبان مذاکراتی انجام داده بود.