وزیر خارجه عربستان نسبت به مماشات با جمهوری اسلامی هشدار داد

0
233

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی عامل حمله به تاسیسات نفتی آرامکو است هشدار داد که سیاست مدارا با جمهوری اسلامی موجب افزایش حملات در آینده می‌شود. او گفت، ریاض مخالف گفت وگو با تهران نیست.

روز شنبه، دوم آذر (۲۳ نوامبر) عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی در یازدهمین کنفرانس “گفت‌و‌گوی منامه” در بحرین سخنرانی کرد. او جمهوری اسلامی را عامل حمله به تاسیسات نفتی آرامکو خواند و گفت، منطقه پس از این حمله‌ها بر سر دوراهی “خیر و شر” قرار گرفته و باید یکی را انتخاب کند.

او برای اثبات اینکه جمهوری اسلامی عامل حمله به تاسیسات آرامکو در شهریور ماه (سپتامبر) سال جاری است گفت: «پهپادهای مهاجم ساخت جمهوری اسلامی بوده‌اند و حمله‌ها از سمت شمال صورت گرفته‌اند نه از جنوب.»  

الجبیر در ادامه اظهار داشت که کشورش از سازمان ملل انتظار دارد، کارشناسان خود را برای بررسی این حمله‌ها به عربستان بفرستد.

“همه شیعیان متعلق به ایران هستند”

الجبیر با تاکید بر اینکه “تلاش‌های جمهوری اسلامی برای جدایی میان مذاهب” اقدامی مخرب است، تصریح کرد: «جمهوری اسلامی تمامی شیعیان را متعلق به ایران می‌داند، مثل اینکه ایتالیا ادعا کند که هر شهروند کاتولیک متعلق به ایتالیاست.»

اشاره او به موقعیت جغرافیایی واتیکان، مقر رهبر کاتولیک‌های جهان است که در رم پایتخت ایتالیا واقع شده است.

حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو پدافند هوایی عربستان را زیر سوال برد

حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو پدافند هوایی عربستان را زیر سوال برد

مقایسه جمهوری اسلامی با رژیم نازی آلمان

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی در ادامه سخنانش اظهار داشت که ریاض مخالف گفتوگو با جمهوری اسلامی نیست اما باید در مقابل جمهوری اسلامی به اقدامات پیشگیرانه دست زد تا عملیات تهاجمی شهریورماه تکرار نشود.

الجبیر در ادامه هشدار داد که سیاست مدارا با جمهوری اسلامی بی‌ثمر است “همچنان که سیاست مماشات با هیتلر پاسخ نداد”.

به اعتقاد او مماشات با جمهوری اسامی موجب افزایش حملات در آینده می‌شود.

اظهارات وزیران فرانسوی و اماراتی

فلورنس پارلی، وزیر دفاع فرانسه نیز در کنفرانس “گفت‌وگوی منامه” سخنرانی کرد. او ضمن اشاره به اینکه خلیج فارس به اقدامات بی‌ثبات ایالات متحده در منطقه عادت کرده است، گفت، واشنگتن تاکنون پاسخ مناسبی به اقدامات تهران نداده است.

پارلی در ادامه افزود: «هنگامی که مین‌گذاری کشتی‌ها بی‌پاسخ ماند، یک پهپاد سرنگون شد، و چون این اقدام هم واکنشی ایجاد نکرد، تاسیسات مهم نفتی بمباران شد. این گونه اقدامات تا کجا ادامه خواهند یافت؟»

انور قرقاش، وزیر مشاور امور خارجه امارات متحده عربی در سخنرانی خود خواهان “واکنش منطقه‌ای” در برابر اعتراضات در خاور نزدیک شد. او گفت، باید به فکر یک “چشم‌انداز مثبت” باشیم.

به گزارش دویچه وله؛ قرقاش با اشاره به اعتراضات گسترده در ایران، عراق و لبنان گفت: «ما باید علاوه بر دیپلماسی، یک چشم‌انداز مثبت برای ثبات در منطقه ایجاد کنیم».