وزیر خارجه بحرین: با دخالت‌های جمهوری اسلامی در امور داخلی خود مخالفت می‌ورزیم

0
97

عبداللطیف بن راشد الزیانی وزیر خارجه بحرین ، مخالفت خود را با مواضع جمهوری اسلامی را ابراز داشته و تاکید کرد که بحرین کشوری مستقل است که با دخالت‌های خارجی در امور خود مخالفت می‌ورزد.

وی افزود که جمهوری اسلامی با پشتیبانی از شبه نظامیان در منطقه ثبات و امنیت آن را خدشه دار ساخته است.

این موضع گیری در حالی بود که شنبه 13 سپتامبر وزیر خارجه بحرین با گابی اشکنازی وزیر خارجه اسرائیل تماس تلفنی داشت.

آنها در این تماس تلفنی ضمن رد و بدل کردن تبریک و سخنان دوستانه به مناسبت اعلام صلح میان بحرین و اسرائیل که در تماس تلفتی میان حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام گردید، بر اهمیت گام زدن در مسیر این گونه روابط در تمامی زمینه‌ها در راستای خدمت به منافع مشترک، تاکید داشتند که می‌تواند به تحکیم ثبات و صلح درسطح منطقه کمک کند.

وزیر خارجه بحرین گفت که توافق با اسرائیل، تصمیمی تاریخی و دلیرانه بر مبنای همزیستی مسالمت آمیز و در نظر گرفتن صلح به عنوان گزینه راهبردی برای مردم است و گسترش روابط به برقراری ثبات در منطقه کمک می‌کند.

به گفته الزیانی آرمان فلسطین، محور اساسی برقراری صلح است و موضوع منامه در قبال راه حل مبتی بر تاسیسی دو کشور موضعگیری ثابت و تغییر ناپذیری است.

وی بر ضرورت فعالیت در راستای نجات منطقه خاورمیانه تاکید ورزیده و خاطر نشان نمود که «صلح در پیوند با برقراری امنیت و شکوفایی منطقه قرار دارد».

ترامپ جمعه گذشته موافقت بحرین و اسرائیل با امضای توافق صلح را اعلام داشت. وی به همراه پادشاه بحرین و نخست وزیر اسرائیل با انعقاد معاهده صلح میان بحرین و اسرائیل موافقت کردند.

به نظر ترامپ توافق میان بحرین و اسرائیل با امضای معاهده صلح، «لحظه ای تاریخی» به حساب می آید.

العربیه نوشت؛ ترامپ گفت: «توافق صلح میان اسرائیل به یک کشور عربی در کمتر از 30 روز پس از امضای توافق صلح با اسرائیل در ماه گذشته انجام گرفت».