وزیر خارجه ایتالیا: در سفر روحانی پرونده جیسون رضائیان را “حتما” مطرح می کنیم

0
169

چند روز پیش از آغاز سفر رسمی رئیس جمهوری ایران به اروپا، وزیر خارجه ایتالیا گفت کشورش در جریان سفر حسن روحانی “حتما” پرونده جیسون رضائیان خبرنگار زندانی روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در تهران را با مقام‌های ایرانی مطرح خواهد کرد.

حسن روحانی، در نخستین سفر رسمی خود به اروپا در مقام ریاست جمهوری، شنبه ۲۳ آبان ماه عازم رم خواهد شد و پس از دو روز دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ایتالیایی، و همچنین بازدید از واتیکان، برای انجام یک دیدار رسمی دو روزه به فرانسه خواهد رفت.

روزنامه واشنگتن پست روز پنجشنبه در گزارشی نوشت، پائولو جنتیلونی وزیر خارجه ایتالیا با تاکید بر مطرح کردن مساله جیسون رضائیان در جریان سفر روحانی به رم، گفت به دنبال رسیدن به توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی، حل این مساله نیز موجب “اعتمادسازی” خواهد شد.

آقای رضائیان شهروند ۳۹ ساله آمریکایی ایرانی تبار، روز  ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۳ به اتهام “جاسوسی” در تهران بازداشت شد. با وجود آن که او و خانواده‌اش این اتهام را رد کرده‌اند، اما پس از برگزاری چند جلسه دادگاه پشت درهای بسته، محکوم شناخته شد؛ با این حال جزئیات حکم او هنوز اعلام نشده است.

وزیر امور خارجه ایتالیا در گفت‌وگویی مفصل با خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در رم، گفت مقام‌های ایتالیایی “بار دیگر” در باره این موضوع در طول سفر آقای روحانی به رم، با مقام‌های ایرانی صحبت خواهند کرد.

سفر رئیس جمهوری ایران به اروپا، پس از توافق جامع هسته‌ای ۲۳ تیر ماه، می‌تواند نشانه‌ای از آغاز روند خروج تهران از انزوای بین المللی باشد. با این حال غرب می‌گوید ایران برای پیوستن به جامعه بین‌المللی باید در موارد دیگری، از جمله در حوزه حقوق بشر، گام‌‌ بردارد.

وزیر امور خارجه ایتالیا در گفتگوی خود با واشنگتن پست تاکید کرد که حل و فصل مسائل حقوق بشری در ایران، از جمله بازداشت آقای رضائیان و همینطور موضوع همکاری‌های ایران با رژیم سوریه، برای اعتمادسازی با غرب “حیاتی” است.

علاوه بر جیسون رضائیان، امیر میرزایی حکمتی تفنگدار پیشین ارتش ایالات متحده و کشیش سعید عابدینی، دو شهروند دیگری آمریکایی ایرانی‌تبار هستند که در ایران با اتهام‌هایی از قبیل جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی روبرو شده و در حبس بسر می‌برند.

هفته گذشته، رسانه های ایران از بازداشت یک آمریکایی لبنانی تبار به نام “نزار زاکا” در تهران خبر دادند و مدعی شدند وی “ارتباطات ویژه ای با جامعه اطلاعاتی و نظامی آمریکا” دارد.

به گزارش صدای آمریکا؛ واشنگتن اتهام جاسوسی این افراد برای ایالات متحده را رد کرده و خواهان آزادی فوری آنها شده است.