وزیر خارجه آمریکا: فشارها علیه جمهوری اسلامی دو برابر خواهد شد

0
164

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در اردن و در کنفرانسی خبری در پایتخت این کشور گفت آمریکا و متحدانش در منطقه توافق کامل دارند که بزرگترین تهدیدهای خاورمیانه، داعش و جمهوری اسلامی هستند.

او افزود طی روزهای آینده، فشارها بر جمهوری اسلامی «دو برابر» خواهد شد.

آقای پمپئو روز سه‌‌شنبه ۱۸ دی ماه و در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد وضعیت همکاری‌‌های آمریکا و متحدانش در مقابله با خطر جمهوری اسلامی گفت: « ائتلاف علیه جمهوری اسلامی امروز همان قدر موثر و قوی است که پیش از این هم بوده است. امید من این است که همین طور هم ادامه پیدا کند. ما این جا بحث تاکتیک خاصی نداریم که بخواهد به عاملی برای تفاوت میان ما و متحدانمان محسوب شود. این یک توافق همگانی است که بزرگترین خطر در خاورمیانه یکی داعش، و دیگری جمهوری اسلامی و تلاش‌های انقلابی در منطقه است.»

وزیر خارجه ایالات متحده با اشاره به ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن گفت: « من این جا به نقل از وزیر خارجه اردن سخن نمی‌گویم ولی تفاهم کاملی بین ما در مورد منطقه و خطرهای اصلی که متوجه کشورها است وجود دارد. اعلام خبر خروج از نیروهای نظامی که پرزیدنت ترامپ اعلام کرد، هیچ تاثیری روی این تفاهم نمی‌گذارد. در روزها و هفته‌های آینده خواهید دید که تلاش‌هایمان در حوزه دیپلماتیک و دیگر حوزه‌ها را علیه جمهوری اسلامی، دوبرابر خواهیم کرد تا به اهدافی که پیشتر در ماه مه سال آینده اعلام کردیم، برسیم تا جمهوری اسلامی به رفتار مناسب و برازنده یک کشور متمدن عمل کند.»

اشاره آقای پمپئو به شروط ۱۲ گانه‌ای است که ایالات متحده در خرداد ماه و پیش از رسیدن به هرگونه توافق با جمهوری اسلامی مطرح کرد. برخی از این شروط شامل توقف حمایت از تروریسم و خودداری از اقدامات مخرب در منطقه مانند حمایت از حزب‌الله لبنان و دخالت در کشورهای منطقه است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا چندی پیش اعلام کرد نیروهای نظامی ایالات متحده از سوریه خارج خواهند شد. آقای پمپئو پیشتر هم تاکید کرده بود که آمریکا تغییری در تاکتیک شاهد است ولی اهداف همه به قوت خود باقی مانده است.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در پایان این کنفرانس خبری گفت:‌« ما با اهداف توسعه‌طلبانه جمهوری اسلامی مشکل داریم و می‌خواهیم هرگونه تهدیدی که از سوی جمهوری اسلامی وجود دارد را برطرف کنیم. جمهوری اسلامی در امور دیگر کشورها دخالت می‌کند و اگر بتوانیم جمهوری اسلامی را وادار کنیم که تمامیت دیگر کشورها را به رسمیت بشناسد به هدف خود دست پیدا کرده‌ایم. ولی تا زمانی که جمهوری اسلامی این طور رفتار نکند، ما با این موضع جمهوری اسلامی مشکل خواهیم داشت. ایالات متحده و اردن همواره متحدان نزدیکی بوده‌اند و به این همکاری ادامه خواهند داد.»

سپس دو طرف محل کنفرانس خبری را ترک کرده تا راهی دیدار با ملک عبدالله، پادشاه اردن شوند.

به گزارش صدای آمریکا؛ اردن نخستین توقفگاه آقای پمپئو در جریان سفر او به خاورمیانه است. او در جریان این سفر به کشورهای مصر، عربستان سعودی، بحرین، قطر، امارات متحده عربی، عمان و کویت هم می‌رود.