وزیر خارجه آمریکا: برنامه فضایی جمهوری اسلامی نه صلح‌آمیز است و نه غیرنظامی

0
169

وزیر خارجه ایالات متحده برنامه فضایی جمهوری اسلامی را خطرناک و غیرصلح‌آمیز خوانده و می‌گوید دولت آمریکا هرگز ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر غیرنظامی بودن این برنامه را باور نکرده است.

مایک پمپئو روز شنبه ۶ اردیبهشت با صدور بیانیه‌ای گفت، «جمهوری اسلامی سالها ادعا کرده است که برنامه فضایی‌اش صلح‌آمیز و غیرنظامی است. دولت پرزیدنت ترامپ هرگز به این قصه اعتقاد نداشته است.»

او اضافه کرد: پرتاب این هفته ماهواره نظامی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی -سازمان تروریستی خارجی تحت تحریم- آنچه را که ما همواره می گفتیم را روشن کرد: برنامه فضایی جمهوری اسلامی نه صلح‌آمیز است و نه در کل غیرنظامی.

در ادامه بیانیه آمده است: مرتضی براری رئیس سازمان فضایی جمهوری اسلامی در فوریه ۲۰۲۰ گفته بود که ایران طرفدار استفاده صلح‌جویانه از فضاست و این که همه فعالیت‌های جمهوری اسلامی در عرصه فضایی شفاف است، اما پرتاب نظامی اخیر، که مخفیانه طراحی و انجام شد، ثابت کرد این اظهارات سراسر دروغ بودند.

آقای پمپئو با اشاره به این که فناوری سامانه ماهواره‌بر با موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما مشابهت دارد گفت، هیچ کشوری به دنبال فناوری موشکی بالیستیک قاره‌پیما نبوده مگر به قصد حمل کلاهک هسته‌ای.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد، همه کشورهای خواهان صلح باید توسعه فناوری‌های مرتبط با موشک‌های بالیستیک در ایران را رد کنند و برای مهار برنامه‌های موشکی خطرناک جمهوری اسلامی به یکدیگر بپیوندند و برای شروع، از تمدید تحریم سازمان ملل متحد در مورد فروش سلاح‌های متعارف به جمهوری اسلامی، که در اکتبر آینده منقضی می‌شود، حمایت کنند.

وی با تاکید بر این که رژیم جمهوری اسلامی به عنوان حکومت سردمدار تروریسم و یهودستیزی در جهان نباید اجازه خرید و فروش سلاح‌های متعارف را داشته باشد، از اتحادیه اروپا خواست افراد و نهادهای دخیل در برنامه موشکی جمهوری اسلامی را تحت تحریم قرار دهد.

صدای آمریکا نوشت؛ مایک پمپئو در پایان خاطر نشان کرد هنگامی که مردم ایران از پاندمی کرونا در رنج هستند و جان خود را از دست می‌دهند، قابل تاسف است که می‌بینیم رژیم منابع و تلاش خود را صرف اهداف تحریک‌آمیز نظامی می‌کند که هیچ کمکی برای مردم نیست.