وزیر خارجه آلمان برای مذاکره با مقامات ایران وارد تهران شد

0
156

اشتاین‌مایر برای شرکت در نشست مقدماتی “کنفرانس امنیتی مونیخ” در باره سوریه و مذاکره با مقامات ایران وارد تهران شد.او نقش ایران در حل بحران‌های منطقه را کلیدی دانست و ابراز امیدواری کرد از تنش عربستان و ایران بکاهد.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه‌ی آلمان، روز شنبه(۲۵ مهرماه)برای شرکت در نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ و دیدار با مقامات ایران، وارد تهران شد. این اولین‌سفر اشتاین‌مایر به تهران در سمت وزیر امور خارجه است.

اشتاین‌مایر در این سفر با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود، دیدار خواهد کرد و ملاقات‌هایی نیز با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی خواهد داشت.

نشست مقدماتی کنفرانس مونیخ در تهران پیرامون اوضاع سوریه با همکاری “انیستیتو مطالعات بین‌الملل و سیاسی” برگزار خواهد شد. این موسسه که زیرنظر وزارت خارجه‌ی ایران فعالیت می‌کند، در بیانیه‌ای گفت که بیش از ۶۰ تن از چهره‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی در کنفرانس شرکت خواهند داشت و گفت‌وگوها در این نشست را “غیررسمی” توصیف کرد.

محور اصلی این کنفرانس بحران و جنگ داخلی سوریه خواهد بود. اشتاین‌مایر قبل از سفر خود به تهران ابراز امیدواری کرد که بتواند مقامات ایران را متقاعد کند که “نقشی سازنده‌تر” در حل بحران‌های خاورمیانه ایفا کنند.

رسانه‌های آلمان نسبت به موفقیت این کنفرانس خوشبین نیستند. آنها غیبت بخشی از بازیگران اصلی در صحنه سوریه، یعنی عربستان، ترکیه و آمریکا را دلیل این عدم خوشبینی عنوان می‌کنند.

اشتاین‌مایر بعد از تهران، راهی عربستان و اردن خواهد شد تا با مقامات این دو کشور نیز درباره‌ی حل بحران سوریه و دیگر بحران‌های منطقه رایزنی کند.

وزارت امور خارجه‌ی آلمان همچنین اعلام کرد که “گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور”، “چگونگی اجرای توافق هسته‌ای وین” و “مسائل امنیتی منطقه” از دیگر محورهای مذاکرات اشتاین‌مایر با مقامات ایران خواهد بود.

وزیر خارجه‌ی آلمان در بدو ورود به تهران در گفت‌وگویی با روزنامه‌ی دولتی “ایران” اعلام کرد که اگر ایران به تعهدات خود پایبند بماند، اتحادیه اروپا در پایان تحریم‌ها علیه ایران جدی است. قرار است تحریم‌های مصوب اتحادیه اروپا علیه ایران به شکل رسمی از روز یک‌شنبه(۱۸اکتبر) پایان یابد.

اشتاین‌مایر به روزنامه‌ی “ایران” گفت:«ماه‌های پیش‌رو، آزمون واقعی برای همه‌ی طرفین مذاکرات اتمی است و بعد از چندماه از اجرایی شدن توافق، می‌توان گفت که آیا توافق یک موفقیت بوده است یا خیر.»

وزیر خارجه‌ی آلمان در این گفت‌وگو تاکید کرد که بیش از هرچیز امیدوار است در این سفر خود به سه کشور ایران، عربستان و اردن، بتواند مقامات این کشورها را به سوی یافتن راه‌حلی برای حل بحران‌های خاورمیانه تشویق کند.

وب‌سایت رسمی وزارت خارجه‌ی آلمان در گزارشی که منتشر کرده است، به‌نقل از اشتاین‌مایر نوشت که آلمان امیدوار است در این سفر بتواند از تنش میان مقامات ایران و عربستان بکاهد.

او تاکید کرد که به جز بحران سوریه، مسائل و مشکلات کشورهایی چون عراق، افغانستان و یمن نیز مطرح است و ایران در حل همه‌ی این مناقشات می‌تواند نقش موثری داشته باشد. اشتاین‌مایر بحران سوریه را “یکی از فرسایشی‌ترین بحران‌های منطقه” توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: مرکل: برای حل بحران سوریه گفتگو با اسد و ایران ضروری است

اشتاین‌مایر در بخشی از صحبت‌های خود به این روزنامه‌ی دولتی گفت: «ایران با نفوذ سیاسی خود در منطقه،مسئولیت بزرگی برای یافتن راه‌حل در حل مناقشات دارد. به نظر ما پذیرش هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با همه‌ی همسایگان،از جمله با اسرائیل،در همین راستا قرار دارد.»

اشتاین‌مایر در این گفت‌وگو تاکید کرد که شرکت‌های آلمانی به “فعالیت درازمدت” در عرصه‌ی اقتصاد ایران علاقه‌مندند و مشتاقانه در انتظارند تا با پایان تحریم‌ها مبادلات اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران را آغاز کنند.

پیش از این آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، تاکید کرد که در حل بحران سوریه گفت‌وگو با بشار اسد و ایران ضروری است. این درحالی است که به‌ویژه آمریکا از گفت‌وگو با بشار اسد سرباز می‌زند.