وزیر اطلاعات: ما در زندگی خصوصی مردم دخالت نمی‌کنیم

0
188

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، محمود علوی، گفته است که وزارتخانۀ تحت نظر او “اصولاً در پی سرک کشیدن در زندگی خصوصی مردم نیست” بلکه قصدش “تأمین امنیت و آرامش و رشد فرهنگی مردم است.”

محمود علوی در جای دیگری از سخنانش تکرار کرده است که سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه از طرق مختلف از جمله از “پوشش خبرنگار” و “کاریابی از طریق اینترنت” برای جاسوسی در ایران استفاده می کنند. وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی اینترنت و شبکه های اجتماعی اینترنتی را نیز وسیله ای مؤثر برای جاسوسی خواند و گفت که سرویس های اطلاعاتی خارجی “می توانند از طریق فضاهای مجازی اطلاعات زیادی جمع آوری کنند و به همین علت کمتر به صورت فیزیکی جاسوس” به ایران می فرستند.

در این حال، محمود علوی از پاسخ به سئوالی دربارۀ جیسون رضاییان، خبرنگار ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران، خودداری کرد و گفت: از آنجا که در این باره نظر وزارت اطلاعات با نظر دیگر نهادها فرق دارد، در نتیجه از اظهار نظر دربارۀ این موضوع خودداری می کند. دستگاه قضایی ایران و دادگاه انقلاب تهران جیسون رضاییان را به اتهام جاسوسی و اقدام علیه امنیت جمهوری اسلامی از یک سال پیش زندانی کرده و از اعلام رأی دادگاه در مورد متهم نیز خودداری می‌کند.

محمود علوی همچنین گفته است که گروه های جهادی یا وابسته به “اسلامگرایان داعش” که حکومت ایران از آنها تحت عنوان “گروه‌های تکفیری” یاد می‌کند، طی دو سه سال گذشته در پی انجام سوءقصدهای تروریستی و انفجاری مختلف در سراسر ایران بوده‌اند که البته به دلیل واکنش به موقع وزارت اطلاعات ایران نتوانسته‌اند به اهداف‌شان برسند. محمود علوی گفته است: “در دو سال اخیر کمتر مقطعی بوده که جریان های تروریستی تلاش نکرده” باشند دست به اقدام در ایران بزنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ محمود علوی همچنین با استناد به دو نظرسنجی که از سوی وزارت اطلاعات ایران صورت گرفته مدعی شد که “بر اساس نتایج این نظرسنجی‌ها بین ۶۵ تا ۸۶ درصد مردم ایران از مذاکرات هسته‌ای پشتیبانی کرده و گفته‌اند که در این مذاکرات از خطوط قرمز عبور نشده است.”
وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی سپس گفت که در این مذاکرات، جمهوری اسلامی ایران ۷۰ تا ۸۰ درصد موفقیت داشته است.