وزیر اسرائیلی: حتی با توسل به زور، جلوی اتمی شدن جمهوری اسلامی را می‌گیریم

0
211

یک وزیر ارشد کابینه اسرائیل می گوید که برای جلوگیری از اتمی شدن جمهوری اسلامی، اسرائیل حاضر است به زور متوسل شود.

«ییسرائل کاتس» وزیر اطلاعات و راه و ترابری اسرائیل می گوید: «اگر همه تلاش های دیگر بدون نتیجه بماند، اسرائیل ناچار خواهد بود به نیروی نظامی روی آورد».

سخنان مشابه، در گذشته نیز بارها از زبان نخست وزیر اسرائیل شنیده شده است.

به گزارش وبگاه «عاروس شیع» (کانال هفتم) در اسرائیل، «ییسرائل کاتس» که از توکیو دیدن می کند، در یک همایش رسانه ای گفت: «اسرائیل امیدوار بود که اعلام تصمیم پرزیدنت ترامپ در مورد برجام به گشودن این توافق و از سرگیری مذاکرات با هدف تغییر مفاد آن بیانجامد. بنابراین اسرائیل حق خود می داند که برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای به همه اقدامات لازم و از جمله توسل به زور دست بزند.»

پرزیدنت ترامپ در ۲۱ مهر اعلام کرد که ایران به روح برجام پایبند نبوده است، ولی رئیس جمهوری ایالات متحده تصمیم گیری در مورد اقدامات ضروری را به کنگره محول کرد.

به گزارش رویترز، کاتس در ادامه سخنان خود گفت: «می توان تغییراتی در توافق برجام به وجود آورد که به جمهوری اسلامی هرگز اجازه ندهد بمب اتمی بسازد».

اسرائیل در گذشته دست کم دوبار برای جلوگیری از مسلح شدن کشورهای همسایه به بمب هسته ای، به اقدام نظامی متوسل شده است.

نخستین آن، در جریان جنگ جمهوری اسلامی و عراق در سال ۱۹۸۱ میلادی بود که جنگنده های اسرائیلی کوره اتمی «اوسیراک» را در مجاورت بغداد بمباران کردند. در آن سال ها کارشناسان نظامی اسرائیلی گفتند که اگر این کوره ویران نمی شد و صدام می توانست بمب اتمی تولید کند، بی تردید آن را در جنگ علیه جمهوری اسلامی نیز به کار می برد.

باردومی که اسرائیل به بمباران هوایی دست زد، در سال ۲۰۰۷ میلادی علیه تاسیساتی بود که در خاک سوریه برپا می شد و به گفته اسرائیلیان به هدف ساخت یک کوره اتمی برای ارتش سوریه بود.

«ییسرائل کاتس» در ادامه این گفتگوی رسانه ای، از برخی تلاش های دیپلماتیک اسرائیلی برای یاری رسانی به پرزیدنت ترامپ در مورد برجام پرده برداشت و از جمله گفت که در سفر به ژاپن نیز دولت راست – میانه آن کشور را تشویق کرده موضع قاطعی علیه توان اتمی جمهوری اسلامی در پیش گیرد.

در این میان شماری از فرماندهان پیشین ارتش های کشورهای غربی هشدار دادند که دیر یا زود جنگ تازه ای بین حزب الله لبنان و اسرائیل رخ خواهد داد. این ارزیابی در حالی بیان می شود که کنگره ایالات متحده حزب الله را یک گروه تروریستی خوانده و در حال تصویب اقدامات شدیدتری علیه این سازمان است که توسط جمهوری اسلامی در سال ۱۹۸۰ میلادی برپا شد و کارشناسان نظامی ارزیابی می کنند که در سال های اخیر به صورت یک ارتش منظم درآمده است.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، فرماندهان پیشین ارتش های بریتانیا، فرانسه، آلمان، استرالیا، ایتالیا، اسپانیا و امریکا در ارزیابی مشترکی هشدار دادند که ممکن است در نتیجۀ محاسبات غلط ، جنگ خونین دیگری بین حزب الله و اسرائیل رخ دهد.

پرزیدنت ترامپ در سخنان اخیر خود در مورد برجام، از جمله گفته بود که حزب الله لبنان، به یاری جمهوری اسلامی، “ده ها هزار موشک و راکت و خمپاره ذخیره کرده است”.

آخرین درگیری جنگی بین حزب الله و اسرائیل در سال ۲۰۰۶ رخ داد. ولی از آن هنگام تاکنون، حزب الله به هزاران موشک و راکت پیشرفته و همچنین خمپاره های ضد تانک و پهپاد و جنگ افزارهای پیشرفته دیگر مجهز شده است.

به گفتۀ کارشناسان، حزب الله به دنبال دخالت فعال در جنگ داخلی سوریه و به حمایت از دولت بشار اسد، تجربیات جنگی مهمی به دست آورده است. حزب الله هم اکنون می کوشد به دستور جمهوری اسلامی در خاک سوریه نیز مستقر شود و جبهه تازه ای علیه اسرائیل بگشاید.

به گفته فرماندهای پیشین ارتش های کشورهای غربی، در چنین وضعی ممکن است اسرائیل خود را ناچار ببیند علیه حزب الله به جنگ تازه ای دست بزند. آن ها وقوع چنین جنگی را «حتمی» می دانند گرچه قادر به پیش بینی زمان آن نیستند.

ژنرال کلاوس ناومن فرمانده پیشین ارتش آلمان گفت: حزب الله با فراهم آوردن جنگ افزارهای بسیار، خود را در میان شهروندان لبنانی مخلوط کرده که این خودنوعی جنایت جنگی محسوب می شود. او می گوید که دنیا – و به ویژه کشورهای اروپایی – باید بردولت ایران و دولت لبنان فشار وارد آورند که به این وضع پایان داده شود.

به گزارش صدای آمریکا؛ مجلس نمایندگان امریکا چهارشنبه ۳ آبانماه رشته تحریم های جدیدی را علیه امور مالی حزب الله لبنان به تصویب رساند که هدف از آن آسیب رساندن به توان مالی این سازمان است که از دیدگاه امریکا یک گروه تروریستی محسوب می شود.

به نوشتۀ تایمز اسرائیل، دولت لبنان بیم دارد که این تحریم های جدید به اقتصاد آن کشور نیز آسیب برساند.

در گزارش های پیشین آمده بود که بخشی از ثروت کنونی حزب الله از طریق قاچاق مواد مخدر به دست می آید. ولی حزب الله این اتهام را قاطعانه رد می کند.