وزارت خارجه کانادا به اعتراض تعدادی از ایرانیان در باره انتخابات جواب داد

0
168

وزارت خارجه کانادا در جوابیه ای که روز پنچ شنبه به ایمیل تعدادی از ایرانیان معترض در کانادا فرستاد “شجاعت مردم ایران که رای داده‌اند” را تحسین کرده و گفته است منتظر عملکرد حسن روحانی می‌ماند.

وزارت خارجه تا این لحظه حاضر نشده است متن این جوابیه را بر روی وب سایتش منتشر کند و فقط به پاسخ مستقیم به بعضی ایمیل ها بسنده کرده است.

روز یک‌شنبه گذشته پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، جان برد، وزیر خارجه کانادا، در اطلاعیه‌ای ضمن محکوم‌کردن محدودیت‌های موجود در ایران برای برگزاری یک انتخابات آزاد، گفته بود که این رای‌گیری و نتیجه آن “عملا بی‌معنی” است.

 او همچنین در این بیانیه هر هشت نامزد انتخابات ایران، از جمله آقای روحانی را “عروسک‌های دست رهبر” خوانده بود.

به گزارش بی بی سی فارسی، این موضع‌گیری، متفاوت از موضع‌گیری بسیاری کشورهای غربی دیگر از جمله آمریکا بود.

پیش از آن کاخ سفید در بیانیه‌ای ضمن تبریک به مردم ایران گفته بود: “ما به رای مردم ایران احترام می‌گذاریم و به آنها برای حضور در این فرآیند سیاسی تبریک می‌گوییم. شجاعت آنها باعث شد تا صدایشان شنیده شود.”

وزارت خارجه کانادا در جوابیه خصوصی خود در عبارت تازه‌ای نوشته است: “ما شجاعت ایرانیانی را که با وجود تلاش‌های حکومت برای ساکت‌کردن هر گفت و گوی آزاد و معنادار و همین طور تلاش برای تحریف خواست جمعی و روند دموکراتیک منجر به انتخابات رای دادند، تحسین کردیم.”

در این اظهارنظر، وزارت خارجه کانادا گفته است: “عملکرد روحانی که با برنامه هسته‌ای ایران و بهبود وضعیت حقوق بشر آغاز می‌شود، ملاک خواهد بود.”