وزارت خارجه: درباره ضیافت سفارت سوئد حاشیه سازی نکنید

0
340

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی درباره سفر نخست وزیر سوئد و حواشی مراسمی که در محل سکونت سفیر سوئد در تهران ایجاد شده است توضیح دادکه برخلاف فضاسازی‌های سیاسی، در ضیافت برگزار شده در اقامتگاه سفیر سوئد در تهران، هیچ سند یا قرارداد رسمی بین دو کشور  و یا مقامات دو دولت به امضا نرسید!

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از اداره دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه،‌ بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر نخست وزیر سوئد به تهران و تلاش برخی رسانه‌ها برای القای حواشی خلاف واقع پیرامون این سفر، نکات ذیل را متذکر شد:

«۱. برخلاف فضاسازی‌های سیاسی، در ضیافت برگزار شده در اقامتگاه سفیر سوئد در تهران، هیچ سند یا قرارداد رسمی بین دو کشور و یا مقامات دو دولت به امضا نرسید. کلیه قراردادها و یادداشت‌های تفاهم رسمی میان دو کشور مطابق رویه معمول بین‌المللی صبح روز شنبه در سعدآباد و در حضور ریاست محترم جمهوری و نخست وزیر سوئد به امضای مقامات دو کشور رسید، که شامل ۵ سند مهم همکاری در حوزه‌های مختلف علمی، فن آوری، مخابراتی، اقتصادی و تجاری است که توسط وزرا و مسئولین دو کشور در حضور روسای دو دولت و در محل رسمی ملاقات امضاء شد.

۲. آنچه در میهمانی سفارت سوئد و در حاشیه افتتاح دفتر اقتصادی سوئد در تهران امضا شد، صرفاً چند توافق میان بخش خصوصی ایران و بخش خصوصی سوئد بود که به عنوان نماد افتتاح دفتر تجاری و نشان دادن عزم نخست وزیر برای حمایت از فعالیت بخش خصوصی سوئد در ایران انجام شد که خلاف هیچ رویه بین‌المللی نبوده و بسیار معمول است.

۳. یکی از برنامه‌های اصلی مراسم در اقامتگاه سفیر سوئد، افتتاح دفتر اقتصادی سوئد در ایران توسط نخست وزیر این کشور بود که گامی مهم در جهت گسترش هرچه بیشتر همکاری‌های اقتصادی دو کشور و تبدیل توافقات روی کاغذ به اقدامات عملی و اجرایی محسوب می‌شود. امضای توافق‌های بخش‌های خصوصی دو کشور به عنوان نماد شروع همکاری‌های عملی بخش خصوصی با افتتاح این دفتر صورت گرفت.

۴. ضیافت در اقامتگاه سفیر سوئد در پایان سفر و به افتخار نخست وزیر آن کشور برگزار شد. این مراسم در چارچوب عرف رایج و مقررات بین‌المللی حاکم بر نمایندگی‌های دیپلماتیک که همواره در کشور ما مورد احترام بوده و مبنای حضور نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج نیز هست، برگزار شد. حضور مقامات کشور در چنین مراسمی با رعایت موارد ضروری و بر اساس عمل متقابل صورت می‌گیرد و تصمیم شخصی نیست. این مشارکت محدود و ضابطه‌مند، در دولت‌های مختلف قبلی نیز بدون حاشیه‌سازی و تحریک افکار عمومی صورت می‌گرفته و موضوع تازه‌ای نیست.

۵. در تاریخ روابط دو کشور این اولین سفر دوجانبه نخست وزیر سوئد به کشورمان است که علاوه بر ملاقات با مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری، دستاوردهای زیادی به ویژه در حوزه اقتصادی به همراه داشت که موید اراده رهبران دو کشور برای تعمیق روابط دوجانبه و چندجانبه در تمامی زمینه‌ها است و خود نشان‌دهنده علاقه اروپا و جهان برای همکاری با ایران عزتمند، مستقل و ثبات آفرین علیرغم فضاسازی‌های مسموم صهیونیست‌ها و حامیان آنهاست.»

گفتنی است برخی رسانه‌ها این برنامه را مراسم امضای قراردادهای تجاری میان ایران و سوئد معرفی و از برگزاری آن به جای مراکز رسمی کشورمان در منزل سفیر سوئد انتقاد کرده بودند.

مقاله قبلیدیدار هیات عالی سوئد با مقام‌های ارشد ایران
مقاله بعدینامه منتشر نشده از هشدار کروبی و موسوی به رهبر جمهوری اسلامی ده روز قبل از انتخابات ۸۸
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...