وزارت خارجه بریتانیا ‘انتقال محموله نفتکش آدرین دریا به سوریه’ را محکوم کرد

0
217

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، از جمهوری اسلامی برای ‘نقض تضمین ‘ خودداری از انتقال محموله نفتتکش “آدریان دریای یک” به سوریه انتقاد و حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی در لندن را احضار کرد.

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه این کشور دهم سپتامبر منتشر کرد آمده: “الان روشن است که جمهوری اسلامی تضمین‌ها را نقض کرده و این نفت به سوریه و رژیم قاتلش منتقل شده است.”

“فروش نفت به رژیم بی‌رحم اسد، بخشی از الگوی رفتاری جمهوری اسلامی است که برای اخلال در امنیت منطقه طراحی شده است.”

وزارت خارجه بریتانیا همچنین گفته: “این رفتار همچنین شامل تامین غیرقانونی سلاح به حوثی‌ها در یمن، حمایت از تروریست‌های حزب‌الله و در نمونه اخیر تلاش برای ربودن نفتکش‌های تجاری عبوری از خلیج (فارس) است.”

به گفته وزارت خارجه بریتانیا، جمهوری اسلامی به دولت جبل‌الطارق تضمین داده بود که نفت نفتکش گریس ۱/ آدرین دریا ۱ به کشورهای تحت تحریم اتحادیه اروپا منتقل نمی‌شود.

دو روز پیش ایران اعلام کرد نفتکش آدرین دریای یک محموله خود را تخلیه کرده و در سواحل مدیترانه پهلو گرفته است اما اشاره‌ای به محل دقیق این تخلیه نکرد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه گفته بود: “ما پیش از این هم اعلام کرده بودیم که به هر طریقی نفتمان را خواهیم فروخت و اقدامات ایذایی تاثیری در برنامه‌های ما نخواهد داشت.”

وزارت خارجه بریتانیا در در بیانیه اخیر خود این اقدام را نقض “غیرقابل قبول” عرف بین‌المللی خوانده و گفته موضوع را همین ماه در سازمان ملل مطرح می‌کند.

سه روز پیش (هفتم سپتامبر) گزارش شد که تصاویر ماهواره‌ای شرکت فناوری فضایی آمریکا ابر نفتکش آدریان دریا را در نزدیکی بندر طرطوس سوریه نشان می‌دهد.

به گزارش بی بی سی؛ پیشتر یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا گفته بود که گزارش‌ها درباره موقعیت نفتکش جمهوری اسلامی آدریان دریا در سواحل سوریه “عمیقا نگران کننده” است. جمهوری اسلامی وعده داده بود که گریس یک که اکنون با نام آدریان دریای یک حرکت می‌کند نفت به سوریه نخواهد برد.