وزارت خارجه آمریکا: ویزاهای صادر شده برای مسافران هفت کشور دوباره اعتبار دارد

0
204

در پی حکم یک قاضی فدرال برای توقف اجرای فرمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت موقت ورود شهروندان برخی کشورها به آمریکا، یک مقام وزارت خارجه ایالات متحده روز شنبه اعلام کرد ویزاهایی که باطل اعلام شده بودند، بار دیگر اعتبار دارند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این وزارتخانه گفته است که پس از دریافت نامه از وزارت دادگستری درباره حکم شب گذشته قاضی دادگاه فدرال ایالت واشنگتن، تصمیم به بازگرداندن اعتبار ویزاهای صادر شده پیش از اجرای فرمان هفته گذشته رئیس جمهوری گرفته است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید ایالات متحده، که از اول بهمن ماه رسما فعالیت خود را در این مقام آغار کرده است، جمعه گذشته یک فرمان اجرایی را به منظور حفاظت از ایالات متحده در برابر تروریسم امضا کرد، که بر مبنای آن ورود شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان، از جمله ایران، با محدودیت‌هایی روبرو می‌شود.

این فرمان نه تنها در خارج از آمریکا، بلکه در داخل نیز با مخالفت‌های گسترده‌ای روبرو شد و موضوع، به دنبال طرح شکایت هایی، در برخی دادگاه‌های ایالتی و فدرال تحت بررسی قرار گرفت و برخی قضات حکم به تعلیق موقت بخش‌هایی از آن دادند. اما قاضی ایالت واشنگتن حکم به تعلیق کامل فرمان در سراسر کشور داده است.

وزارت خارجه آمریکا، که روز جمعه اعلام کرد حدود ۶۰ هزار ویزای صادر شده در طول یک هفته گذشته باطل اعلام شده است، روز شنبه گفت شهروندان هفت کشوری که مشمول فرمان اجرایی پرزیدنت ترامپ می‌شوند و ویزای معتبر آمریکا را دارند، اکنون می‌توانند به ایالات متحده سفر کنند.

همزمان با این اعلام، خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یکی از سخنگویان وزارت امنیت داخلی آمریکا نوشت، به منظور پیروی از حکم قاضی دادگاه فدرال، از این پس از ورود مسافران هفت کشور مورد اشاره در فرمان رئیس جمهوری که ویزای معتبر آمریکا را دارند، ممانعت به عمل نخواهد آورد.

به گزارش صدای آمریکا؛ بر اساس فرمان‌ اجرایی رئیس جمهوری با عنوان «حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی»‌، ورود شهروندان هفت کشور ایران، سوریه، عراق، لیبی، یمن، سودان و سومالی به ایالات متحده به مدت ۹۰ روز تعلیق شد و همچنین ورود پناهجویان نیز برای چهار ماه به حالت تعلیق درآمد.