وزارت خارجه آمریکا: جمهوری اسلامی فقط چند هفته با تولید سوختِ بمب اتم فاصله دارد

0
205

وزارت خارجه ایالات متحده پس از پایان دور آخر مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای 2015 با جمهوری اسلامی موسوم به «برجام» اعلام کرد جمهوری اسلامی «فقط چند هفته» با تولید اورانیوم غنی‌شده با ظرفیت تسلیحاتی کافی برای ساخت بمب اتم فاصله دارد.

سه‌شنبه 2 فوریه، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد مذاکره با جمهوری اسلامی، چه به توافقی منجر شود و چه نشود، تا چند هفته دیگر به آخر می‌رسد، چرا که دولت بایدن بر این باور است، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی چنان پیشرفت کرده که احیای برجام سودی برای آمریکا و جهان نخواهد داشت.

بر این اساس، به گفته سخنگوی وزارت خارجه، ایالات متحده به مقامات جمهوری اسلامی و سایر قدرت‌های جهانی درگیر در مذاکرات وین شامل چین و روسیه اعلام کرده است که دیپلماسی به سرعت به «لحظه پایانی» خود نزدیک می‌شود.

دولت بایدن می‌گوید «پیشنهادی» به مقامات جمهوری اسلامی ارائه کرده است، و اکنون زمان آن فرا رسیده تا جمهوری اسلامی تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد توافق کند یا خیر. و در هر صورت، دولت بایدن برای «مقابله با هر سناریویی» آماده است.

العربیه به نقل از واشینگتن فری‌بیکن نوشت، سخنگوی وزارت خارجه گفت: «این امکان وجود دارد که ایران مسیر دیگری را انتخاب کند، و ما آماده مقابله با این احتمال هستیم. ما امیدواریم این تصمیمی نباشد که ایران می‌گیرد، اما آماده هستیم تا با تصمیم آنها مقابله کنیم.»

به گفته «فری‌بیکن»، این مقام از اعلام «گزینه نظامی» برای برخورد با برنامه هسته‌ای تسلیحاتی جمهوری اسلامی خودداری کرد، اما در پاسخ به اینکه آمریکا چه اقداماتی علیه رژیم ایران خواهد کرد، گفت: «فشارها را از طریق تحریم افزایش می‌دهیم».

این مقام ارشد آمریکایی افزود: «این به معنای فشار بیشتر در زمینه اقتصاد، سیاست و غیره است. این چیزی نیست که ما می‌خواهیم، اما برای انجامش آماده‌ایم.»