وحید اصغری؛ هفت سال بازداشت، انفرادی وشکنجه همراه با خطر صدورحکم اعدام

0
156

وحید اصغری پس از حدود چهارسال اقامت تحصیلی در رشته انفورماتیک، قصد بازگشت به هند برای ادامه تحصیل را داشت که از این کار بازداشته شد. وی جمعا مدت دوسال را در سلول‌های ۱ در۲ متری انفرادی بند الف و یک‌سال را دراتاق ۳ در۴ متر انفرادی این بند با چند نفر دیگر و با امکانات محدود و بدون حق ملاقات زندانی بود. وحید اصغری مدت پنج سال است که ازحق ملاقات حضوری با خانواده اش محروم است.

درهمین رابطه میترا پورشجری فعال حقوق بشر گفت: «به وی اعلام کرده اند تا زمانی که بیانیه صادر می‌کند، از حق ملاقات حضوری محروم خواهد بود. وی دراین ۷ سال بازداشت موقت طولانی، جمعا کمتر از ده ساعت موفق به تماس با خانواده اش شد، هرگز اجازه تماس تلفنی یا ملاقات و مشورت با وکلای تعیین شده به وی داده نشد و حتی در دادگاه نیز از مواجهه با وکلا و حرف زدن‌ با آن‌ها جلوگیری شد، وی تا به حال نتوانسته است تا وکلای خود را به میل خود انتخاب کند، و با این‌که وی به صورت کتبی وکلای تعیینی را عزل کرده است اما دادگاه چنین اجازه و حقی نیز برای وی قائل نشدند.»

«وحید اصغری»، فعال حقوق بشر و یکی از مدافعان آزادی بیان در محیط سایبری، متولد ۱۳۶۵ در تاریخ ۱۳۸۷/۰۲/۱۹ به هنگام عزیمت به فرودگاه بین المللی تهران برای خروج از کشور بدون رویت حکم بازداشت، از خیابان اسکندری ربوده و به بند ۲-الف سپاه در زندان اوین منتقل شد.

به گزارش «سحام»، اتهامات وحید اصغری که تحت فشار، اجبار، اکراه و شکنجه بازجویان سپاه مجبور به اعتراف و مصاحبه تلویزیونی علیه خود شد، شامل سه کارتن پرونده بدون دلایل قانونی است که درجزئیات کیفرخواست دادستان تهران بدون ارائه مدارک معتبری به این موارد اشاره شده است که در ذیل می‌آید:

۱- تبلیغ علیه نظام،
۲- نشر اکاذیب،
۳- راه اندازی و مدیریت خبرگزاری حقوق بشری شب تاز،
۴- راه اندازی سایت‌های خبری ضد نظام،
۵- حمایت از سایت‌های ضد دینی،
۶- حمایت مالی، فنی و تبلیغی از سایت‌های ضد نظام و انقلاب اسلامی در راستای دفاع از آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات،
۷- راه اندازی طرح ملی مبارزه با سانسور جمهوری اسلامی،
۸- ارتباط با بی بی سی فارسی و تصحیح خبر برای آنها و کمک فنی به این شبکه،
۹-  مدیریت سایت‌های ضد امنیتی و ۲۰۰ سایت سیاسی متعلق به اپوزیسیون نظام،
۱۰- آموزش آنلاین تظاهرات آرام و انقلاب رنگین.

خانم پورشجری در ادامه می‌گوید: «وحید اصغری به مدت یک‌سال ازساعت ۲ صبح تا ۸ شب درهر روزهفته توسط تیم‌های مختلف تحت بازجویی و شکنجه‌های مداوم غیرانسانی قرارگرفته و بارها نیز خارج از ضوابط قانونی و به‌طور پنهانی و شبانه از درب پشتی زندان اوین که مخصوص بند دو-الف سپاه است، بدون «کارت وعکس» و ثبت ورود و خروج زندانی درکامپیوتر زندان، به محل مخفی سپاه درحاشیه تهران با نام«شرکت» و محل دیگری درشمال تهران با نام «دفترفنی» با چشم بند، پابند و دست بند برده شده؛ درحالی‌که این جابجایی‌ها طوری انجام شده که وی همواره زیرصندلی عقب پژو بوده است، وی مورد هجوم دسته جمعی بازجویان، ضرب و شتم مکررچندین ساعته قرارداشته تا با خط و صدای خودش برعلیه خویش اعتراف و مصاحبه تلویزیونی کند. اصغری یادآور شده است که تیم ویژه صداوسیما با چند سری تجهیزات کامل فیلمبرداری و تصویربرداری برای ساخت مستند و مصاحبه تلویزیونی درحالی‌که پشت دوربین‌ها شلاق به دست‌اند، درآن‌جا حضور دارند و خبرنگاران بیست و سی، شبکه خبر و باشگاه امنیتی خبرنگاران جوان نیزگزارشات مستقیم خود را به‌طور بی‌واسطه از این محل ضبط می‌کنند.»

گفته می‌شود که این ادعاها درحالی مطرح شده است که وحید اصغری، مدیرسایت‌های علمی و فرهنگی، روزنامه نگاری، فنی وکامپیوتری، آموزشی، روانشناسی و سایت‌هایی در زمینه بانک و بیمه بوده و مدیریت و سردبیری اولین خبرگزاری فارسی زبانی را بر عهده داشته که بخش حقوق زنان را راه اندازی کرده است. وحید اصغری در اواخرسال ۱۳۹۲ اقدام به تشکیل«کمپین بین المللی توسعه تساوی جنسیتی» از داخل زندان کرد و اعلامیه تاسیس این کارزار را در زندان منتشر کرد. هم‌چنین آقای اصغری اولین دیتابیس روزنامه‌های سراسرجهان را با مشخصات کامل طراحی، تولید و سپس آنلاین کرده است. وی متهم است که با روزنامه نگاری آنلاین و فعالیت‌های مستمرسایبری با ترویج اطلاعات برعلیه نظام جمهوری اسلامی براساس نظام و دین اسلام ضربه وارد کرده است.

آقای اصغری درآذرماه ۱۳۹۰ و به‌خاطر عدم حضور در دادگاه فرمایشی، توسط صلواتی به ۱۰ روز انفرادی تنبیهی در بند ۲۴۰ زندان اوین محکوم شد که تمام ۱۰ روز را در اعتصاب غذا بوده است.

وی بارها ازطریق نامه و بیانیه از درون بند سیاسی ۳۵۰ اوین و بند سیاسی زندان رجایی شهر کرج مواضع خود را اعلام و از وقوع شکنجه‌ها، اعتصاب غذای دولتی چندین ساله، اعتصاب غذای ده روزه خود و اعتصاب ملاقات چندین ماهه اش دراعتراض به وضعیت موجود خبر داده است و همواره نیز اتهامات سنگین وارده برخود را رد کرده است.

به وحید اصغری مجوزی برای اعزام به بیمارستان خارج از زندان داده نشده است؛ درحالی‌که وی به دلیل نارسایی گوش و بینی وهم‌چنین ترمیم دندان‌ها احتیاج به عمل جراحی دارد. گفتنی‌است یکی از گوش‌های آقای اصغری چند سالی است که عفونی شده و بینی و جمجمه‌اش درجریان بازجویی‌ها شکسته، هم‌چنین یکی از دندان‌های وی نیز درجریان یورش وحشیانه لباس شخصی‌ها در۲۸ فروردین ۱۳۹۳ به بند ۳۵۰ از بین رفته است. آقای اصغری ازبیماری و درد هم‌چنان رنج می‌برد.

وحید اصغری اعلام کرده که درآینده نیز به اقدامات خود در زمینه بسط حقوق بشر، آزادی بیان، روشنگری‌های سیاسی و آموزش حقوق زنان ادامه خواهد داد و خود را متعهد به دفاع از حقوق بشر و آزادی بیان با هرهزینه ای می داند.

وی در۱۶ آذرماه ۱۳۹۳ به ۱۸ سال حبس محکوم شد و هم اکنون در بند ۴ سالن ۱۲ زندان رجایی شهر نگهداری می‌شود. این درحالی‌است که حکم دوباراعدام وی که توسط ابوالقاسم صلواتی صادرشده، هر بار در دیوان‌عالی کشور رد شده است.