واکنش یک رهبر ارشد حوثی ها به سخنان مسعود جزایری: ساکت بمانید

0
160

یک رهبر ارشد شورشیان شیعه در یمن از تهران خواسته است در بحران یمن مداخله نکند.

 یوسف الفیشی، فرمانده نظامی حوثی از مقامات ایران خواسته است “ساکت بمانند” و از بهره برداری از جنگ داخلی یمن برای منافع خود دست بردارند.

او این موضوع را روز پنجشنبه، در صفحه فیس بوک خود، یک روز پس از آن عنوان کرد که خبرگزاری تسنیم به نقل از مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران نوشت تهران می‌تواند همانطور که در سوریه از نیروهای بشار اسد حمایت کرد، در یمن نیز از حوثی‌ها در برابر ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی، حمایت کند.

آسوشیتد پرس می گوید گفته های الفیشی نشان می دهد چگونه اتحاد حوثی – تهران، که قبلا استوار بود، ممکن است پس از یک سال حملات هوایی به رهبری عربستان سعودی علیه شورشیان متزلزل شده باشد.

سطح همکاری بین آنها و نیز نوع و میزان ارتباط بین علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری برکنار شده یمن – که نیروهایش در کنار حوثی ها می جنگند – با ایران روشن نیست.

حوثی ها به دریافت اسلحه از ایران متهم شده اند. یک هیات کارشناسان سازمان ملل متحد گفت درباره گزارش های انتقال موشک های هدایت شونده ضد تانک از ایران برای حوثی ها تحقیق می کند.

حوثی ها در سپتامبر ۲۰۱۴ بر صنعا مسلط شدند، و ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در مارس ۲۰۱۵ حملات هوایی علیه شورشیان را آغاز کرد.

پیشتر در روز چهارشنبه، عربستان سعودی اعلام کرد هفت یمنی را در مقابل یک سرباز سعودی آزاد کرده است. این نخستین بار است که چنین مبادله ای صورت می گیرد.

به گزارش صدای آمریکا؛ این امید بوجود آمده است که سعودی ها و حوثی ها برای یافتن یک راه حل سیاسی در پی گفت و گوهای غیر رسمی در عمان کار می کنند.